tisdag 8 februari 2011

Svårigheter **** Autism/ADHD

Grrr... skrev ett inlägg som bara försvann... får skriva om det och det kände jag ju inte för eftersom jag sitter här och är förkyld, har huvudvärk och lite feber... :(.... jaja, bara att ta sats och hoppas det funkar denna gången!

Återigen är jag oerhört glad och tacksam för den skolan som sonen går i. Assistenten tog upp en sak idag som inträffat för några dar sen, och redde ut det med sonen med hjälp av ett seriesamtal. I stället för att fösa över problemet till oss föräldrar så tog hon på sig att genomföra det. Eftersom ett par andra elever var inblandade så har ju personalen större bild av det än vi föräldrar. Både assisenten och jag var oroliga över hur sonen skulle reagera - arg, ledsen, utbrott m m. Men hon ringde mig när det var över och berättade att det gått relativt bra. Han hade blivit ledsen, men när det var överstökat så kunde de fortsätta att gå igenom seriesamtalet. Det verkar som han förstod budskapet som det var tänkt. Fantastiskt med dessa seriesamtal, en metod som är ett måste för många av de här barnen. Med min son så funkar inte ett vanligt samtal, det går liksom inte in.

På eftermiddagen ringde nuvarande rektorn i ett helt annat ärende. Naturligtvis kom vi också in på sonens fortsatta skolgång. Hon är väldigt mån om att det ska bli bra för honom även på högstadiet. Hon tipsade om en skola jag kunde googla på. Jag googlade och fann bl a denna beskrivning:

"Den lilla fristående skolan, NN, vill vara med och lägga en god teoretisk och praktisk grund inför framtiden, för elever med autism, beteendestörning och neuropsykiatrisk problematik.

Skolan kommer att kännetecknas av att varje elev ständigt lyckas och utvecklas både kunskapsmässigt och socialt, utifrån varje elevs unika förutsättning. Viktiga nycklar i detta arbete kommer i vår skola, exempelvis vara en god personaltäthet, individuell planering, undervisning i personligt arbetsrum, social träning i liten elevgrupp, god tillgång till egna fordon, till idrottshall samt skolans placering i direkt anslutning till naturen. Skolan kommer aktivt arbeta för att våra elever får ta del i samhällaktiviteter."

Det där lät ju otroligt bra!! MEN det är långt till den skolan.... Exakt 62 km och det tar drygt en timme enkel resa, enligt Google Maps. Lång väg... Åh, varför finns det inte en sån skola i varje kommun??? Och varför ska det vara så svårt att veta att man tar rätt beslut och går på rätt linje??? Bara att hoppas att högstadieskolan på orten kommer att ta sitt ansvar, precis som den nuvarande skolan gör och har gjort.

En lugn eftermiddag har vi haft nu, sonen och jag, trots det som har gåtts igenom i skolan. Det är ett stort bevis för att sonen är 110% trygg med sin assistent. Annars hade det kommit ut här hemma nu. Men just nu är det lugnt och han känns inte ett dugg labil. Nu är inte dagen slut än, och ett duschbestyr står kvar på schemat för kvällen. Men jag tror det kommer att gå bra också!

Inga kommentarer: