tisdag 23 november 2010

Var är rullstolen??? **** AS/ADHD

Idag har jag återigen lagt ner en del tid på att ringa. Jag har pratat med ett par rektorer till i Borås-området. Men tyvärr - inget bra finns att tillgå. För att få tillhöra särskola behöver man dessutom ha en diagnos med utvecklingsstörning, vilket inte sonen har. Asperger och ADHD-diagnoserna hör hemma i vanliga grundskolan. Men om de inte klarar av det då?! Morr, morr!!! Sen tycker jag att skollagen är lite luddigt formulerad när det står att skolan ska anpassas efter individen. Rektorn kan ju få till en viss anpassning, men kanske inte på alla nödvändiga plan. Och vem avgör om anpassningen är tillräcklig för just mitt barn? Är det vi föräldrar som måste stångas hela tiden för vårt barns bästa?! Japp, det ser inte bättre ut...

Det är verkligen frustrerande med dessa dolda funktionshinder. Det syns ju inte utåt vilka stora behov de har. Om ni visste vad jag saknat den där rullstolen många gånger, den syns ju iaf. Missförstå mig nu rätt - det är inte så att jag vill att mitt barn ska vara lam också....

De senaste åren har sonen varit ovanför ytan, tack vare att allt i hans liv är tillrättalagt för honom, både hemma och i skolan. Det fanns en tid då vi fick dras med utbrott hela eftermiddagarna här hemma p g a att skolan inte var tillrättalagd för honom. Att saker och ting går sönder - det kan jag ta, men att människor går sönder när han far fram - då är det inte så lätt längre....Han var nere i botten så en "expert" på området sa att allt jobbigt och oroande för sonen skulle skalas bort från hans liv. Vi gjorde så både hemma och skolan gjorde sitt på ett utomordentligt bra sätt. Så vill vi att det ska fortsätta. Vill inte ha sonen under ytan igen....

Ja, ja, jag kämpar vidare - inväntar ett telefonsamtal på torsdag, få se vad det ger....

Usch vilket väder det blev idag! Snökaos och jag var tvungen att köra tio mil i ovädret på eftermiddagen. Men det gick det med. Förmiddagen jobbade jag hemifrån, så skönt att kunna göra det ibland. Men katten har inte varit ute mycket idag, han har mest legat och kurat i sin "brödkorg".

Inga kommentarer: