tisdag 2 november 2010

Lovdag nr 2 **** AS/ADHD

I morse flöt det på väldigt bra här hemma. Sonen var uppe med tuppen trots att han var uppe lite längre igår kväll. Tyvärr hinner han stoppa i sig lite "felaktiga" saker när han är uppe en bra stund innan jag kliver ur sängen. Han har ett stort sug efter att få äta direkt när han vaknar och då tar han det som han tycker bäst om förstås och det är inte alltid det som är mest nyttigt... Men iaf, han var på bra humör så då är jag också glad! Lämningen gick lätt som en plätt på "fritids" idag. Han bygger ihop nåt litet i lego på morgonen som han vill visa assistenten och jag tror det är räddningen för oss. Han är då så fokuserad på grejen att han glömmer att trilskas. Bra att det funkar med enkla medel.

Tänkte förklara det där med specialskolan som jag skrev om igår men inte orkade förklara. Jag var ensam med sonen när jag skrev inlägget och då blir jag lite splittrad och kan inte helt koncentrera mig på mina tankar.

Det är så att den skolan som ligger ca 1,5 mil från oss ingår i ett s k HVB-hem. Det är alltså ett kombinerat skol- och behandlingshem. På deras hemsida går de ut med att det är två skilda verksamheter. Skoldelen betalar (logiskt nog) den ordinarie skolan och behandlingsdelen ska socialen normalt betala. Eftersom vi inte har hamnat under socialtjänstens vård (sonen har inte halkat snett och vi föräldrar klarar att hålla oss ovanför ytan) så vägrar socialen att gå in och betala. Och det förstår jag. MEN eftersom de går ut med att det är två separata verksamheter så anser jag att man skulle kunna köpa ENBART skolplatsen. Det är väl det som rektorn på den skolan ska ta ställning till. Så jag hoppas fortfarande på ett positivt besked. Blir det ett "nej" så hoppas jag att det finns andra bra möjligheter - det är bara det att tiden rinner iväg ganska fort och det tar tid att bygga upp nåt nytt om det skulle behövas.

När vi kom hem här på em så upptäckte jag att sonen inte fått i sig sin medicin i morse! I kontaktboken stod det att han haft svårt att komma ner i varv... inte så konstigt. Bereder mig på en jobbig eftermiddag. Kan väl säga att det inte är helt lätt här just nu. I kväll ska jag bort så mannen får ro kvällen i land :-) Får väl önska honom lycka till!

PS. Delar av inlägget har jag förberett tidigare under dagen så allt är inte skrivet med diagnoserna i närheten, då hade jag nog inte fått ihop det....

Inga kommentarer: