tisdag 15 februari 2011

Känsliga läsare varnas! **** Autism/ADHD

Precis som jag gick här och funderade på vad jag skulle skriva om idag och tyckte att det har ju inte hänt nåt speciellt, så brakade cirkusen lös här. Fick ett långvarigt besök av en stor tromb. Suck, pust, stön..... Sonen var jättego idag också på eftermiddagen. Han satt och höll på med datorn och sin iPod. Rätt vad det var frågade han mig om jag packat upp hans laddare till iPoden ur ryggsäcken?! Nej, det hade jag inte... alltså är den kvarglömd på "fritids" idag = katastrof och utbrottet var ett stort faktum. Där försvann lugnet med besked. Detta var nog det absolut största utbrottet på mycket länge. Vet inte om jag vågar visa resultatet.... men det kanske är nyttigt att se för de som aldrig kommit i närmare kontakt med NPF av något slag...det är ju lite av syftet med bloggen, att visa hur vardagen faktiskt kan vara i en sån här familj. Så här kan verkligheten se ut i ett hem som vårt!  Välta möbler och utkastade saker, inte ens sängen står på sin plats!

Nu har sonen iaf blivit så pass att han, för det mesta, går upp på sitt rum när han får rejäla utbrott. Allt i hans väg dit dras med i orkanen. Ingenting på hans rum går säkert. Men när han väl är inne på sitt rum så försöker jag skärma av så pass att jag inte stressar upp mig, samtidigt som jag är på helspänn för vad som ska hända - en kombination som egentligen inte går ihop. Men jag har kommit så långt att är det bara saker och ting som går sönder så kan man ta det, det är värre när man själv inte klarar sig (eller ngn annan förstås).

Nu har vi städat upp tillsammans så det har äntligen lugnat sig. Jag pustar ut med lite huvudvärk, det tar en aning på krafterna men man vet att det är bara att försöka bevara lugnet och ta sig igenom. Men en sak jag inte ruckar på när det blir så här, är att han får inte lämna rummet förrän det är färdigstädat - men med hjälp av mig då. Det är en för omfattande sak för honom att fixa själv så det begär jag inte. Min förhoppning är ju att han nån gång kan koppla ihop vad hans handling får för tråkig konsekvens, alltså städa efter sig.

Nu hoppas jag att detta rinner av tills i morgon bitti när vi ska till "fritids" igen så det inte kommer ut något vid lämningen. Det här är ju sånt som händer ibland och det går inte helt att undvika motgångar. Får försöka hitta på nåt avledande som vi kan prata om och som han sen kan prata med assistenten om så ska det kanske gå bra. 

Nu ska jag pusta lite, ha en go´ kväll därute!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vännen, ingen rolig avlutning på en mysig eftermiddag. Förstår att du får huvudvärk efter en sådan tromb.
Jag har en fråga, har hans utbrott alltid varit så fysiska med att kasta omkring saker och så, eller har det blivit värre ju äldre han blivit?
Det är ju såtrist när det händer, och att det blir så mycket att ta reda på. Samtidigt är det ju synd om honom som inte klarar av att handskas med motgångar som inte går att göra något åt.
JAg antar att han inte mår så bra när han lugnat ner sig :-(
Och att både du och han är helt slut efter en sådan explosion?
Kramar om dig och hoppas att det blir en bra morgon imorgonbitti.
Min goa vän...

Lena
2011-02-15 kl 21:15

Anonym sa...

P.S. JAg tror också att det är bra att de som inte känner till hur det kan vara för en familj med NPF i familjen får se hur det kan vara en vanlig dag hos oss. Och det pga en kvarglömd laddare D.S.
Kramar om igen
Lena
2011-02-15 kl 21:17

Anonym sa...

OJ..jodå..att smälla av för "bagatellartade" saker har man varit med om..och att saker och ting flyger och far..senast igår for skålen med havssaltet ut över hela köksgolvet..bara som en liten parantes att ibland behövs de inte mycket.. Sam har faktiskt mer och mer kunnat "hålla ihop" , kastar någon enstaka sak och far sedan upp på sitt rum och under täcket.. (fast ibland så händer ju otäcka saker än med junior)
Suckar tungt med dig..vet hur mycket det där utbrotten tar på en själv..men det är som en tryckkokare ibland som måste få svämma över..

Ibland när de inträffar så är man glad att man inte bor i en lyhörd lägenhet, eller är ute bland folk..

STOR KRAM kommer igen vännen!!
mamma Zoffe
2011-02-15 kl 22:54

Anonym sa...

Pjhu! Ja, det behövs inte mycket.. Det är ju omöjligt att bereda vägen helt och fullt alla gånger. Hoppas det gick bra idag!
Kram Nina!
2011-02-16 kl 07:25

Anonym sa...

En stor varm kram till med så mycket energi som jag kan förmå att cyberskicka.
Vill också ge dig en stor eloge för att du står på dig och låter honom hjälpa till att röja upp efter sina utbrott. Dom har det tufft dom underbaringarna men det behövs även konsekvenser för våra hjärtan ibland. Sånt är ju livet, handling och konsekvens. Så en ordentlig uppmuntran till dig som efter en så´n sanslös energitömning ändå ser till att hjälpa honom att försöka förstå vad som kommer efter......
Hoppas att både du, sonen och alla runt er får en underbar dag!
Petra Azizov
2011-02-16 kl 07:38

Anonym sa...

Känner igen det där:-(
Sofia
2011-02-16 kl 15:28

Anonym sa...

Känner igen mig, då min sambo brukar vända upp och ner på vårat hus. Varje dag är nycklar, mobil m.m borta. Kram
Heella
2011-02-19 kl 17:23