måndag 13 december 2010

Nytt viktigt möte i morgon! **** AS/ADHD

När sonen kom hem från skolan idag så behövde jag bara påminna om bilden på jackan, så hängde han snällt upp jackan på sin krok! Varför lär man sig inte att tänka mer i bilder?! Även en kort mening som "Häng upp jackan!" kan ju bli utlösande för ett utbrott. Jag måste försöka pränta in i min hjärna att bilder är hans huvudspråk - inte vanligt svenskt tal som för oss andra i familjen! Lite svårt att förstå eftersom han pratar som vanligt.

Igår kväll jobbade jag till sent på kvällen. När jag kom hem 22:45 så såg avprickningsschemat för sötsaker ut så här:

Wow, kan det bli bättre!?! Hoppas nu bara  att det inte är nyhetens behag som gör att det gick så bra igår. Men nu gäller det för oss föräldrar att hålla i med detta och inte komma av oss. Idag har han inte heller tjatat som han annars brukar göra. När han blivit sugen har han gått till listan och tittat och sen valt utefter den - helt suveränt!!

Nu ikväll måste jag sätta mig och förbereda mig för morgondagen. Då kommer försäkringskassan och LSS-handläggaren hit och då gäller det min ansökan om assistans till sonen. Alltså ännu ett möte där man måste ladda ordentligt innan.... det gäller ju så mycket. Innan kvinnan från fk kommer hit så ska hon besöka skolan. Först ska hon gå med klassläraren som är rastvakt, och intervjua henne om sonen. Sen ska hon följa med in i klassrummet fem minuter så hon får se sonen en stund. Detta gör hon eftersom jag inte tyckte det var idé att träffa honom hemma, det skulle kanske bara mynna ut i utbrott. Så i morgon gäller det att få fram det som behövs sen får vi se hur långt det räcker!

Inga kommentarer: