tisdag 10 juli 2012

Öresundsbron och solbränna

På söndagen fortsatte vi vår utforskning av Malmö. Jag hade fått en massa tips av en fb-vän som bor i Malmö och det var kanonbra tips. Jag tackar så väldigt mycket för det! Vi hade lite tur att hotellet hade två cyklar som vi kunde låna under dagen. Scandic brukar ha cyklar för utlåning men det är inte alltid det finns ledigt.

Dessa cyklar tog oss runt till olika sevärdheter m m. Bl a fick vi se Turning Torso på nära håll och det var en mäktig byggnad!

Vi cyklade längs havet och kände att det skulle vara rogivande att bo så nära ett stort vatten. Det var helt fantastiskt vackert och njutbart där.

Vi cyklade längs hela stranden som hade ca 9 bryggor rätt ut i havet. Nu hade vi en väldig tur med vädret för vår cykeltur - strålande solsken!

Efter en bra stunds cyklande kom vi fram till Öresundsbron. Där fick vi vara med om ett mäktigt väderscenario. Det var strålande solsken när vi kom fram, men inom tio minuter hade det förändrats så man knappt såg bron trots att vi var väldigt nära den.

Sen cyklade vi vidare och kom så småningom förbi kalkbrottet.

Vackert? Nej, jag tycker inte det. Men lite intressant att läsa om historien bakom det hela.

En helt underbart avkopplande dag var detta. Vi cyklade säkert två mil den dan, men det var så härligt sommarväder och många trevliga saker att titta på. Inte en enda tid hade vi att passa och vi hade bara varandra att ta hänsyn till.
Vad man inte riktigt tänkte på var hur mycket solen stekte.... Så här såg mina fötter ut på eftermiddagen!

Det har ju inte varit nåt vidare solväder innan så nu blev det rejäla märken efter sandalerna. Hur mina armar såg ut törs jag inte visa, men jag tror aldrig jag bränt armarna så som jag gjorde på söndagen :/ Ja, ja, en härlig dag var det iaf och vi avslutade dagen och kvällen på nya favoriten T.G.I. Friday´s med lite mat och en favoritgräshoppa som efterrätt!

Måndagen blev en transportsträcka. Dags att åka hem, men vi hade förmiddagen på oss i Malmö innan det var dags. På den tiden hann vi gå ut till Slottsträdgården och fota lite och se oss omkring. Lite halvbra väder, men det regnade iaf inte och solen blev vi mätta på på söndagen. Så igår kväll kom vi hem med tåget efter en härlig weekend på bortaplan.

Som jag skrivit så många gånger förr - detta blev möjligt tack vare fin avlastning på korttids! En sån här utflykt är ingenting som Turbo klarar av. För mycket folk omkring honom och ostrukturerat och inte anpassat efter hans behov.

Idag (tisd) på förmiddagen har vi hämtat hem Turbo från korttids och möttes av en spexande och glad kille. Härligt! Efter fyra dygn där så är han ändå på topp. Underbart att det funkar så bra! Nu blir det till att sova en natt hemma, sen väntar nya äventyr!
Kram på er ♥

Annelie L sa...

Så härligt ni verkar ha haft det. Så skönt att det går att ordna så att ni kan få dessa dyrbara dagar alldeles för er själva. Det ger energi och det behöver ni massor av.
Hoppas resten av veckan flyter på bra och att ni inte behöver all er energi ni samlat nere i Skåne .