söndag 22 juli 2012

Skolfrågor

Här fortsätter vi att njuta av lugn och harmoni. Det är så härligt att Turbo mår bra trots att det är sommarlov och de vanliga rutinerna är borta. Men vi har lärt oss genom åren vad han tål och inte tål så vi anpassar mer och mer efter hans behov.

Nina frågade lite på gårdagens inlägg... Jag hade Turbo i rummet bredvid och hade halva uppmärksamheten på honom när jag skrev så jag fick springa emellan lite, därför blev det lite halvdant inlägg med många frågetecken för er läsare. Jag ska räta ut några av frågetecknen iaf.




Mitt annorlunda beteende mot Turbo igår t ex, skrev jag ju aldrig vad jag gjorde... Han var precis i inledningen på ett utbrott. Han kastade saker och rev sönder grejer pga en "bagatellsak" (men kanske inte för honom). Jag var ganska bestämd i min ton och försökte få honom att stanna upp och tänka till lite. Var det verkligen nånting att få ett stort utbrott för? Försökte få honom att förstå att precis efter frukost så skulle jag fixa det där. Här gäller det att vara rapp och kort och enkel i sina ordalag, annars blir det för långrandigt och då triggar man honom bara. Och ja... det funkade, men han hade heller inte kommit så långt in i ett utbrott så han var helt låst. Bråkdelen av sekunder har man på sig att stoppa utbrottet. Men vad skönt det känns efteråt när man valt rätt väg att gå! Nu gällde detta en sak som var enkel att fixa och det spelade säkert också roll.




De andra frågorna gällde skolsituationen med tanke på den kvinnan jag träffade på byn som gav mig råd och tips. Hur går det för rektorn?? Ja, om jag det visste. Hon har som sagt lovat att ringa nästa vecka och meddela sig lite. Annons efter en ny lärare finns ute och hon har lovat att rapportera vad annonsen gett. Jag kommer att vänta på hennes telefonsignal....




Vad var det då för tips jag fick? Tipset var att kolla upp en skola som ligger fyra mil från oss. Hon visste ingenting om den själv, utan hade bara hört ryktas om den. När jag tittar på deras hemsida så känns den inte klockren, men jag ska iaf ta och ringa rektorn så fort de finns på plats. Antar att de har lite ledigt just nu. Det skadar ju inte att höra sig för iaf även om jag inte tror att det är nåt för Turbo. Jag önskar verkligen att det funnits en bra skola för Turbo i grannstaden! Då hade jag inte tvekat en sekund på att flytta honom dit, som det ser ut nu. Han har nu gått ett år på den nya resursskolan och det har inte fungerat som tänkt. Att leva på hoppet ett år till... ja, tiden bara går och man vill ju inte att det ska bli för sent för honom. Tyvärr är det inte bara att flytta på honom hur som helst heller i o m att han är så känslig för personalbyten. Tryggheten är viktigast för honom för att det ska fungera. Annars befinner vi oss i utbrottsträsket igen och det orkar vi inte med en vända till.... Men som det ser ut nu så finns inte den ordentliga tryggheten för honom vid skolstarten.... detta förtränger jag ett tag till... hur vi ska orka med det, ja det är frågan.... Vi njuter lite till av sommaren innan jag gräver ner mig i det där jobbiga!!

Glad sommar på er! Kram, kram ♥

2 kommentarer:

Nina sa...

Vad kloka ni är som njuter av sommaren! Då laddas batterierna som bäst, och det lär ju behövas...

Ja, tänk om det fanns en bra skola i närheten, för tryggt att stanna i den där skolan känns det inte som att det kommer bli. Jag menar, rektorn har haft tid att ordna det bra från början, varför skulle det lyckas nu?? Alltså, jag tycker nog att det inte lagts nån vidare krut på att försöka för rektorns del! Men, jag håller tummar och hoppas, så klart!!!!

Grattis till att du lyckades hjälpa turbo precis i rätt ögonblick så han slapp utbrott. Gissar att även han kände sig nöjd efteråt?? Tror du han tog till sig det och kan försöka bromsa lite nästa gång, med din hjälp?

Så, till sist.. Supervackra foton i vanlig ordning! Den där allén var ju såå fin! Har du fotoshoppat till färgerna lite eller lyckades du få till den fantastiska gröna färgen?

Må fin-fint och hälsa!
Kram Nina!

Nina sa...

Vad kloka ni är som njuter av sommaren! Då laddas batterierna som bäst, och det lär ju behövas...

Ja, tänk om det fanns en bra skola i närheten, för tryggt att stanna i den där skolan känns det inte som att det kommer bli. Jag menar, rektorn har haft tid att ordna det bra från början, varför skulle det lyckas nu?? Alltså, jag tycker nog att det inte lagts nån vidare krut på att försöka för rektorns del! Men, jag håller tummar och hoppas, så klart!!!!

Grattis till att du lyckades hjälpa turbo precis i rätt ögonblick så han slapp utbrott. Gissar att även han kände sig nöjd efteråt?? Tror du han tog till sig det och kan försöka bromsa lite nästa gång, med din hjälp?

Så, till sist.. Supervackra foton i vanlig ordning! Den där allén var ju såå fin! Har du fotoshoppat till färgerna lite eller lyckades du få till den fantastiska gröna färgen?

Må fin-fint och hälsa!
Kram Nina!