fredag 27 maj 2011

Årligt äventyr

Vi fick i säng sonen i god tid igår och det behövdes verkligen. Trött var han efter Lisebergsresan och i morse var det väckning extra tidigt. Idag väntade ju nästa äventyr. Tyvärr krockar det med flera äventyr under samma vecka, men så kan det gå ibland.

07:35 i morse gick tåget från vår lilla ort som skulle ta sonen och mannen till Stockholm. Det var en regnig perrong när vi satt och väntade.


De brukar göra den här utflykten en helg varje vår. Jag kommer ihåg inför förra årets resa så var jag och mannen bekymrade över hur det skulle gå. Sonen hade en period då han inte var så harmonisk, med allt vad det kan föra med sig. Det kan ha varit den perioden då det var väldigt mycket personalbyten på korttids och sånt sätter sina spår.  Det var väldigt turbulent för sonen ett tag då.

I år är det annorlunda - mannen har t o m sett fram emot att få åka iväg med sonen på den här resan. Han har tyckt att det ska bli riktigt roligt. Men visst är det påfrestande att åka med diagnoserna så här. Jag håller helst diagnoserna på hemmaplan....

Kan någon gissa vad sonen släpar på i den röda väskan?? ;)

Det har som sagt blivit en liten tradition för dem att åka så här. Men även det här har vi från början fått schemalägga med bilder och varit på nätet och tittat tillsammans med sonen. Vi t o m gjorde bilder över vilken frukost han skulle äta på hotellet. I år är det lite lättare, känns som han är lite mer van. Men mannen är utrustad med lite hjälpmedel som används när det behövs.

Sonen var uppspelt i morse och ett litet utbrott hanns också med. Inte lätt för diagnoserna att vara så förväntansfull. Men iväg kom de och tåget åkte punktligt på utsatt tid. Sonen älskar tåg och räls, han har alltid varit fascinerad av det och det är inte alltför ovanligt för de som har autism.


Jag har fått täta rapporter från resenärerna och resan har gått bra. Lugnt och sansat har det varit. Skönt för alla parter om det kan fortsätta så.

Resan tar en hel del timmar men de har redan hunnit med mycket. Här snackar vi nämligen ADHHHD-tempo ;) De anlände till hotellet som ligger precis vid centralen.


Efter att de checkat in gick de och spelade biljard.


Sen var det dags för ett besök på Grönan. Där kom de underfund om att han vuxit ifrån de barnsligaste sakerna och resten vågade han inte göra.... ;) Lyckat, eller hur?!



Trots regnet har de stannat kvar där, för de väntar på ett uppträdande av Danny som ska sjunga där ikväll.
Undrar om sonen är pigg i morgon??

Nähä, nu ska jag plocka fram nåt gott att äta och dricka, sen blir det en (förhoppningsvis) bra film. Får väl försöka roa mig på egen hand ;)  Men jag har faktiskt inga problem med det, jag njuter av såna här tillfällen också eftersom de inte inträffar så ofta.

Ojdå, fick precis rapport om att de "råkat" hamna långt fram inför scenframträdandet = svårt att ta sig ut om det skulle behövas!


Min man är modig, jag skulle inte pallat med detta.... Hoppas det funkar, för det var visst drag där nu på scenen. Förhoppningsvis är sonen uppslukad av det som händer därframme....

2 kommentarer:

mamma Z sa...

Blir bara så glad att det spritter i mig för din sons vägnar.. Så himla roligt för honom att det gick bra på Lisseberg!!Och att båda killarna fick åka med..jösses.. Tykcer det verkar så bra att han sen kan göra en "pappa grej" och att de har mysigt på tu man hand.. Hoppas konserten gick bra igårkväll och att övriga resan åxå gör det..
Ja den killen har tur som har er till föräldrar!!
Mys på nu i din ensamhet..Det om något är verkligen härlig egentid om jag får säga så..De få tillfällen jag får det så vill jag inte umgås med någon..förrutom mig själv då..ha ha..

Trevlig helg på dig vännen!!

Lenaeff sa...

Men så kul att din man åker iväg en hel helg med sonen. Det måste ju uppskattas massor även om sonen inte tänker på det på det sättet. Jag vet inte heller om jag skúlle våga/orka åka iväg en hel helg sådär med Junior.
Skönt för dig med egen tid i lugn och ro, jag frstår ju att det måste bli väldigt sällan det inträffar. Nej, det brukar inte vara svårt att få tiden att gå trots att man är själv. Bara att te x kunna städa i lugn och ro utan att bli avbruten är ju lite lyxigt...
Nu hoppas jag såklart att du haft nåt roligare för dig än vanliga hushållssysslor.
Och jag gissar att det ligger ett stort fluffigt täcke i väskan och kanske ett gosedjur?
Kram på dig solokvist och ha de så gott//Lena