onsdag 20 augusti 2014

Gå på tå

Jag har ett par ämnen jag skulle vilja skriva om här i ett par inlägg, men det händer så pass med grejer här så jag får inte plats med det än. Det finns mycket som bubblar i huvet, kan jag säga. Men, men, det kommer väl så småningom.

Turbo var rätt pigg i morse så han kom upp ur sängen i god tid. Mannen hade fått i säng honom rätt så tidigt igår kväll. Själv åkte jag bort en sväng så jag var inte hemma innan han lagt sig.
Det är så skönt att klara morgonrutinerna och humöret är bra. Jag förberedde honom på att han skulle få träffa skolans studievägledare idag. Det fanns med på schemat och jag hade också en bild på honom som jag visade igen. Då började Turbo fråga något om gymnasiet. Och jag svarade förstås och hann skissa upp svaren lite snabbt på ett papper. Sen åkte han iväg med taxin till skolan.




Det var skola först och sen ett par timmar fritids/korttids i samma lokaler. När jag hämtade honom så märkte jag direkt att det ligger något och pyr i honom. Så vi har en gå-på-tå-dag idag och hoppas vi ska klara resten av dagen utan utbrott, men det känns som ett under om vi klarar det. Jag hoppas innerligt att detta labila vi ser i honom nu, beror på att det varit mycket nya intryck, så det inte beror på att kemin mellan honom och någon annan inte stämmer. Det senare alternativet vore inte lyckat! Går resten av kvällen hyfsat så ska jag se om jag kan pejla lite med Turbo.

Även idag har Nisse hjälpt till i skolan så Timmy fått ytterligare en dag med bredvidgång. Suveränt att det gick att lösa så här, och jag tror ändå att det känns tryggare för Turbo att veta att Timmy inte kastas in i något utan att ha sett hur det brukar fungera.
Vissa stunder har det kanske blivit för mycket folk runt Turbo - dessa två assistenter och dessutom läraren Paula och studievägledaren - fyra vuxna kan lätt bli några för mycket. Men ibland är det oundvikligt och ska förhoppningsvis leda till något gott.




Som sagt, det är lite nytt folk kring Turbo nu, men läraren Ulla är kvar sen förra terminen. Jag lovade ju i gårdagens inlägg att berätta en kul sak om henne. Hon, precis som läraren Paula, har lite mer än en vanlig pedagogutbildning. Och det märks. Hon har hela tiden försökt att hitta infallsvinklar för att nå Turbo med sin undervisning. Hon har den åsikten att det är hennes jobb att försöka på alla sätt och vis att få det att fungera. Så vet ni vad hon har gjort under sommarlovet?? Jo, hon har pressat sig och läst en bok om Minecraft som hon egentligen inte alls är intresserad av! Detta för att kunna nå Turbo ännu bättre. Hon ska försöka väva in detta i något ämne för att få det att gå framåt. Underbart, vilket engagemang!




Kvällsbestyren väntar! Go´kvällskramen till er alla ♥

3 kommentarer:

Nina sa...

Härliga engagerade människor! Man blir så glad :)

Hoppas oron lägger sig och ni slipper utbrott.. Tänker på er <3

Anonym sa...

Att få glädjen att omge sig med så engagerade och intresserad personal måste vara toppen, vilken pedagog!!
Det är underbart att höra när det finns de som verkligen bjuder till och försöker att hitta infallsvinklar och nya vägar att nå resultat.
Fantastiskt!
Tänkte faktiskt på det när jag läste, att det kanske vart lite för många kring Turbo idag plus att det är terminsstart och allt med det så här i början. Hoppas att det är så "enkelt" så ni slipper gå på tå i flera dagar, för då får du skaffa balettskor om tårna ska orka med!
Kramar om <3

Unknown sa...

Blir så glad av att höra att det finns sådana fantastiska pedagoger. Hon har verkligen fattat hur man når fram till barnen/ungdomarna. Min son gillar verkligen MineCraft också! :) kramar!