tisdag 19 juni 2012

INGEN KBT !

Nu får jag verkligen lägga ordentliga band på mig för att inte vräka ur mig en massa dumt! Åhhh, jag är ledsen, upprörd, frustrerad, arg, känner mig maktlös och jag vet inte allt!! Grrr... åhhh.... !! Vill ni läsare ha en förklaring kanske?!?

Jag fick tag på chefen för habiliteringen idag, har skjutit upp jagandet på henne men idag kom jag till skott! Anledningen till att jag sökte henne var detta med att vi vill ha KBT till Turbo och har så önskat i flera år. Inget händer så därför tyckte vi det var dags att ta ett snack med chefen för hab. Jodå, hon lyssnade och verkar ta allt på allvar. Men hur många har inte lyssnat under åren och inget har hänt ändå. Svaret jag fick ang KBT var att det finns tyvärr inte att tillgå inom habiliteringen!!! Nähä... vad gör man då då?? Kan nån vänlig själ tala om för mig hur i all världen vi ska lyckas få den hjälpen till Turbo! Jag vore mycket tacksam!




Just nu känner jag mig ganska uppgiven och är färdig att ge upp den här kampen... men det går ju inte, måste tänka på Turbos bästa och hans framtid. Måste kämpa vidare, men hur?? Vad blir nästa steg? Vet inte vad som kommer över eller bredvid eller nånstans när inte habiliteringschefen kan hjälpa.... Men än så länge är inte sista ordet sagt från habiliteringschefen. Hon skulle dra detta ett varv med hela teamet som vi står under. Nån typ av hjälp ska de väl kunna fiska fram... det behöver kanske inte heta KBT för att Turbo ska bli hjälpt... Att de inte kan erbjuda KBT bygger på att det inte finns nån utbildad psykolog på detta att tillgå. Det finns öht inte så många såna....




Skönt att skriva av sig lite, tyvärr i lite heta ordalag men det är så det känns just nu! Jag önskar så att jag kunde den här biten själv, att jag kunde rita upp något enkelt men med ett budskap som Turbo behöver ta till sig. Men hur ska jag nå honom, hur ska jag lägga upp det? Ja, det är ju där proffshjälpen behövs. Och kanske räcker det inte med att rita, man måste kanske ta till andra metoder - vad det nu kan vara som expertisen använder sig av... Vi får väl se vad som händer, vi har möte med psykologen i slutet på veckan....Nu lämnar jag detta för idag och ska försöka samla mig igen...




En glad Turbo lämnade jag av på korttids idag. Mt mötte och de fick en bra dag. Skönt när det börjar fungera bättre och bättre mellan dem eftersom Mt inte jobbat så länge med Turbo än. Men det ska nog bli bra. Tyvärr möttes jag av en Turbo som var sur och visade fulfingret när jag hämtade på eftermiddagen. Inte riktigt vad jag behövde efter denna förmiddag, men det var bara att koppla på värsta pedagogen igen! En liten felsägning av personalen på korttids (sånt som händer oss alla ibland) och Turbo gick igång. Som tur var satt det inte så djupt utan det räckte med att jag började skoja lite och sa nåt lockande till honom så blev han glad ganska omgående. Skönt! Nu är han lugn och glad och fin här igen.




Såg att jag fått en avi med posten idag när vi kom hem... Undrar om jag hinner hämta ut det idag... beror på när mannen kommer och löser av mig här.... Spännande saker!

Det hade också kommit ett brev från en läkare med ett besked om att ingen behandling behöver sättas in på Turbo i det som man testade HÄR! Vi har varit tvungna att kolla upp det en gång till eftersom vi misstänkte att värdena inte låg inom gränserna. Men nu så... Så skönt att slippa, med tanke på att behandlingen innebar en spruta varje dag.... Nu räcker det med att man kollar honom var 6:e månad och det kan vi stå ut med :) Är glad över detta fina besked idag iaf! Detta besked ska jag ta med mig i sinnet när jag åker iväg bort en stund ikväll och jag lämnar det upprörande telefonsamtalet bakom mig (hoppas jag).

Ha en trevlig dag det som är kvar av den och jag hoppas solen lyser på er ♥

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att det ska vara så in i nordens svårt att få den hjälp man behöver? Jag kan inte fatta det, det borde vara självklart på nåt vis, för hur ska ni lösa detta på egen hand??? Jamenar det går ju inte utan någon som helst handledning iallafall!!! Näee, jag är besviken på hur det ser ut för de mest behövande i samhället, oavsett anledning :(
KRAMAR OM dig och som sagt hoppas du kan gldja dig med att det itne var nån fara med det andra och att det är nåt riktigt kul som väntar på posten!!!
//Lena Eff

Nina sa...

Men ååh! Alltså, vi skulle gå ihop oss och göra nån anmälan på hab, för det verkar ju inte fuka nånstans?? Iaf inte dom jag har pratat med, och det är åtminstone tre olika ställen. Otroligt! Det är ju där vi ska få hjälp! Varför kallar dom inte till ett möte på en gång, typ inom en månad, där ni kan komma fram till eventuella lösningar eller iaf hur ni kan gå vidare! Skandal!

Vi hade ett jätteproblem för några år sen och fick ungefär lika fin hjälp som ni.. :P KBT fick vi bekosta själva om vi ville ha det och nåt annat hade dom inte att erbjuda. Vi löste det själva tillslut. Det var en stor grej och vi var helt maktlösa. Illa :(

Kräv ett möte omgående och där får ni diskutera olika lösningar om hur ni ska kunna hjälpa Turbo. Vi är ju inga supermänniskor, det är ju därför vi har hab som ska hjälpa oss!

Lycka till!
Kramar om!
Nina

(P.S. Kan du inte ta bort det där att man ska fylla i bokstäver när man kommenterar?)