tisdag 28 februari 2012

Vi SKOLVÄGRAR idag!!

Idag kom den där dagen som vi anat skulle dyka upp förr eller senare... Idag fanns det ingen känd personal på resursskolan och detta är en omöjlig miljö för Turbo att vistas i. Det är som upplagt för att han ska bli orolig och få en massa utbrott. Jag fick sms kl 6:30 av läraren som skrev att han är tvungen att vara hemma och VAB:a. I o m detta blir det bara vikarier på skolan och de känner inte min son tillräckligt väl för att det ska gå bra. Den vikarien som varit där lite längre, henne accepterar inte Turbo så det är ingen bra idé att hon tar hand om honom - verkar inte som kemin stämmer mellan dem.




Jag ringde upp rektorn och vi kom gemensamt fram till att det är bäst om Turbo blir hemma idag. Ingen acceptabel lösning naturligtvis, men vad gör man?? Det jobbas på en lösning men det tar lite tid innan det är klart, men tids nog så ska det bli bättre.... Turbo är nog den som är känsligast av eleverna när det gäller att kasta in en ny och okänd vikarie. För honom går det bara inte, han måste känna personalen väl om det inte ska bli en massa utbrott. Då mår han bäst av att få vara hemma idag.

Bara att ta nya tag inför morgondagen och hoppas han kommit över incidenten från igår någorlunda iaf. Han har haft det uppe flera gånger här under förmiddagen och jag förstår att det satt sig ganska djupt. Jag hoppas verkligen att det lägger sig bara Turbo och Nk kommer igång med skolan i morgon....

Idag var det också tandläkardags igen. Turbo går var tredje månad ungefär och lackar sina tänder.




Inte för att det behövs utan för att tandläkaren resonerar suveränt bra. Han tycker att det är bra att gå ofta till tandläkaren för barn som mitt. Att komma till tandläkaren och göra grejer som inte är "farliga" underlättar för framtiden. Då blir det inget konstigt att gå till tandläkaren. Underbart när de fattar galoppen! Vi åker en resa på fyra mil enkel väg istället för att åka till FTV i kommunen. Men det är det värt eftersom de förstår vår sits.

En timme innan det var dags att åka märkte jag hur nerverna gjorde sig påminda hos Turbo.... Jobbigt, jobbigt. På vägen dit var jag tvungen att vara på topp för att distrahera hans tankar. Lyckades väl ganska så bra, tycker jag. Och alltid när vi ska till tandläkaren peppar jag Turbo och kör med belöningssystem. Belöningssystem tar vi bara till vid speciella tillfällen och bara när jag VET att han kommer att lyckas. Annars kommer det inte att fungera i längden om han får vara med om ett misslyckande. En balansgång - jag vet - men det gäller att känna sitt barn så man vet när man kan använda sig av det systemet. De var så nöjda med hans skötsel av tänderna idag, så han fick mycket beröm av dem! Härligt! Och snabbt gick besöket, de hade förberett så allt som behövdes var framtaget innan. Skönt att få det avklarat.

Staden vi var i ligger så fint vid en stor sjö. Jag vill ju naturligtvis stanna och fota när vi åker hem, men Turbo tycker inte om att sitta och vänta. Jag fick ett par minuter på mig så det blev inte så mycket :)



Nu är vi hemma igen och lugnet har lägrat sig. Själv ska jag bort en stund ikväll och visst har dagen varit lite ansträngd så jag får väl åka bort och koppla av.... Sen hoppas jag att Turbo kommer iväg till skolan i morgon så allt återgår till de normala rutinerna.

Kram på er ♥

3 kommentarer:

Anna sa...

Usch ja, kära Du...! Det är inte klokt att det ska behöva komma till en punkt där våra barn "måste" vara hemma pga att våra skolor inte har resurserna... Håller tummarna för att Ni får en bättre dag imorgon - och fina bilder hade Du ju trots allt hunnit med:-)! Många kramar, Anna.

Nina sa...

Ajdå... Ja, vi hade ju gjort detsamma. Det är inte värt det att tvinga barnen till skolan när ingen kunnig tar emot. Vi har den överenskommelsen med vår skola, utifall dom lärarna som känner Sandra är sjuka samtidigt. Inga vikarier sätts in på henne, för det skulle inte bli bra alls.

Det är nog bättre att han är hemma tills det är lugnt i skolan, känner jag spontant.. Hoppas det löser sig fort!

Och du... T A C K ! för en alldeles fantastisk helg! Så roligt det var att träffas och vad fint ni hade ordnat det!

Saknarkram!
Nina

Annelie L sa...

naturligtvis är det inte någon bra situation, när en elev inte kan gå till skolan på grund av att skolan inte har resurser att ta hand om eleven på bästa sett.
Men samtidigt tycker jag det känns bra att de känner Turbo så bra och kan be dig vara hemma med honom, istället för att låta honom komma och få en "hevetes"dag bara för att personalen inte klarar att möta hans behov.
Hoppas problemet är löst till i morgon.
Jag tror mig nog kunna gissa i vilken stad ni varit hos tandläkaren, tycker allt jag känner igen mig på den fina bilden <3
Kram du fina // Annelie