onsdag 15 februari 2012

Lotta Abrahamsson

Sportlovet fortsätter och den här dagen blev inte riktigt som jag tänkte när jag planerade den. Eftersom vi inte har fått full korttids/fritidstid pga personalbrist under lovet så anlitade jag N att assistera här hemma med Turbo hela långa dagen idag. Jag visste ju inte då att jag skulle vara hemma och vara dunderförkyld idag..... Det går ju inte att avboka N för att jag är hemma, då blir Turbo otroligt besviken eftersom han visste vår planering. Så N fick komma och jag höll mig undan - instängd i sovrummet heeeela långa dagen ☺ Men det gick det med. Jag plockade med mig en hel del att göra, bl a skulle jag jobba lite och vila tänkte jag. Dagen gick väldigt fort, pratade bort nästan en timme med äldste sonen Charlie i telefon, jobbade lite, ringde några förkylda jobbsamtal, slösurfade lite.... och vips var dagen slut! Inte gick det nån nöd på mig inte trots att jag var instängd hela dan i ett rum ☺

Nu tänkte jag passa på att berätta lite om en av föreläsningarna jag var på förra veckan. Det gäller Lotta Abrahamsson som jag lyssnat till förut en gång.


Lotta Abrahamsson - föreläsare

Nu hade hon ett nytt ämne så jag ville gärna höra det. Tyvärr var det här en förkortad föreläsning så allt fick man inte höra. Men det var bra som vanligt när hon pratar. Hon har själv Asperger och ADHD och en av sönerna har samma diagnoser. Så hon har ju stor erfarenhet av hur det kan vara att leva med det.
Ämnet för kvällen var "Bemötande". Det är så otroligt viktigt att vi bemöter personer med diagnoser inom NPF på ett bra sätt. Vi måste lära oss att förstå var den andra befinner sig, hur den andra tänker. Ju mer högfungerande personen är desto svårare är det att se hur svårt de har det, trots att de kan ha mycket stora problem.
Specialintressen som så många har, ska inte begränsas. Hon har varit med om att det lett till psykoser när man förbjudit någon att hålla på med sitt specialintresse...




Hon tog också upp frågan om hur det kommer sig att en del klarar sig bättre än andra, men som har samma diagnoser? Hon gav två förklaringar: 1) Att personen är begåvad  2) Att personen känner sig trygg

Hon betonade att man måste lära sig att arbeta med människors styrkor! Man ska inte traggla och jobba med det negativa utan i stället jobba med det man är bra på. Vi fick höra hur hon berättade om sin bror - han "kunde inget" utom en sak: han var duktig på rytmik! Deras mamma startade en dansskola och som vuxen blev han svensk mästare i dans! Ett bra exempel på att man kan komma långt om man får jobba på sina styrkor!




Detta med utbrott tog hon också upp. T ex om ett barn alltid får utbrott vid samma tillfälle så får man gå till botten med vad det är som orsakar utbrottet. Någon fick utbrott i matsalen i skolan hela tiden och de fick fram av eleven att det var både lukter, höga ljud, ljuset m m som var jobbigt. Till slut stegrade sig allt och eleven fick utbrott. Men orsakerna kunde åtgärdas. Bl a bytte städerskorna rengöringsmedel till ett som inte luktade "illa".

Svårt att redogöra för en föreläsning så här, men detta var lite om de tankar som Lotta fick fram under kvällen. Dagen efter var jag på en endagars föreläsning med en annan föreläsare. Mer om det sen.....för den var väldigt bra! Den borde bl a alla inom skolan gå på!

Inga kommentarer: