fredag 21 januari 2011

Svar på frågor **** Autism/ADHD

Morgonen den här dagen gick också bra. Har skrivit det förut men det tål att upprepas - det är så skönt när man slipper utbrott på morgonen och sonen kommer iväg till skolan utan missöden!

Det hade tydligen gått bra i dag i skolan, trots den incidenten som blev innan hämtningen igår.

Tänkte svara på några frågor jag fått, men som blivit obesvarade tills nu.

Sahra undrade om det här med ansökan om assistans, hur jag gått tillväga och hur jag började? Jag gjorde faktiskt så att jag kontaktade ett assistansbolag direkt. Pratade igenom situationen med henne och sen hjälpte hon till hela vägen med att fylla i ansökan m m. Sen skickade jag det till försäkringskassan som sedan tog kontakt med mig och bokade tid för ett besök hemma. Så på den vägen är det. Får önska lycka till ifall du sätter igång processen!

Mamma zoffe undrade vilket bolag jag anlitat? Jag fick tips av Nina om det ass.bolag som de har - Svensk Personlig Assistans, och eftersom de är nöjda med dem så kontaktade jag dem. De har kontor på flera ställen i landet så man får ringa till det som är närmast. Man märker ju direkt om man får bra kontakt eller ej. Sen kan man ju alltid googla sig fram till andra bolag, finns säkert många som är bra och jag har ju ingen erfarenhet av något bolag. Önskar även dig Lycka till, vet ju att du har tankar åt ansökningshållet!

Sahra undrade också hur det gått med Västbusmötet som skulle vara ang. sonens skolgång? Eftersom vi kopplade in skolchefen i ärendet innan utskicket hann bli av, så avvaktar vi att kalla till ett sådant. Vi avvaktar och ser om det ändå kan bli positivt besked. Nu ska vi ha möte nästa vecka och det kommer att bli avgörande för hur vi ska agera fortsättningsvis.

Anonym tipsade om en skola i Vingåker som är bra, med tanke på diagnoserna. Tänkte jag skulle googla på den få se vad jag hittar. Nu är det för långt bort för oss, men man kanske kan få lite tips och idéer när man ser hur det är upplagt.

Det var några svar på frågor jag fått. Kul att ni ställer frågor som jag får svara på!

Nu får vi se om vi får till nåt fredagsmys här hemma. Sonen och mannen har varit i simhallen och bastat och badat på eftermiddagen medan jag jobbade. Kom hem nu på kvällen och vill bara koppla av lite nu.

Ha en trevlig och mysig fredagskväll alla ni därute!

Inga kommentarer: