torsdag 13 januari 2011

Jag har ingen son med AS längre! **** AS/ADHD

Rubriken stämmer faktiskt helt och hållet: Jag har ingen son med Asperger längre... ska ta det från början om vad som hände under samtalet igår med sonens hab-läkare.

Hon ringde ju mig på jobbet igår (personalen tyckte jag pratade länge i telefon...) angående intyget till min ansökan hos fk om assistans till sonen. Hon ville att intyget skulle bli så bra som möjligt så att det verkligen stämmer med hur läget är. Fantastiskt med såna läkare som bryr sig och är uppriktigt intresserade av sina patienter. Man blir så glad och det värmde långt in i hjärtat när jag pratade med henne! 

För ungefär en månad sen var vi på hab för att göra ny vårdplan (eller vad det heter). Vi tog upp frågan om inte sonen har autism i stället för asperger. Teamet tog tag i detta direkt och igår meddelade läkaren att han får ny diagnos: Asperger tas bort och det blir Autism i stället - det fanns ingen tvekan! Här går det undan minsann!

Detta känns lite chockartat men skönt trots allt, vi har fått bekräftat att våra tankar ändå har varit riktiga. Vi känner flera som har asperger men de har inte haft riktigt samma typ av problematik som sonen. Nu vet man ju att två med samma diagnos aldrig är lika, men här har det ändå varit så väldigt udda. När jag läst andra mammors bloggar i ämnet och följt dem ett tag så har min sons beteende varit mer likt den som har autism än den som har as. Men mannen och jag har hela tiden tänkt att sonen har väldigt grav Asperger. Läkaren sa också att i sonens ålder brukar man inte vara så krävande om man har asperger som min son är. Ett par gånger här på bloggen har jag t o m fått frågan av nån läsare som undrat varför han inte har autism som diagnos i stället för as. Så sträck på er - ni kan det där med diagnoser!

Det som återstår att göra med sonen är möjligtvis en bedömning hur han har förmåga att använda sig av sitt intellekt. Han har relativt högt IQ, men det gäller ju att kunna använda det på rätt sätt också. De vill försöka få fram vad som är hans starka resp. svaga sidor. Vi får se hur de kan lägga upp det på ett smidigt sätt.

Ja... så vad gör man nu...? Vad innebär detta...? Har det någon påverkan på rektor och skolchef ang skolgången nästa läsår? Kommer det att påverka försäkringskassan i assistansfrågan? Många frågor cirkulerar i huvudet, men det faller väl på plats så småningom för oss.

Tilläggsdiagnosen ADHD kommer att finnas kvar så det är fortfarande dubbeldiagnos.

Inga kommentarer: