tisdag 4 januari 2011

Första fritidsdagen på länge **** AS/ADHD

En fortsatt lugn eftermiddag och kväll blev det igår. Jag avvek lite frampå kvällen så det inte skulle bli för rörigt för sonen. Tog mig en halkig promenad och sen åkte jag och storhandlade mat. Så skönt att få det gjort. Förr var jag så ordentlig så jag gjorde middagslistor och handlade 1-2 gånger i veckan. På senare år har det inte funnits tid till det, men jag tänkte göra ett nytt försök iaf. Som det har varit ett tag nu så har jag panikhandlat en gång varje dag i stort sett, ingen planering eller framförhållning alls - helt värdelöst. Men, men, nu ska det bli nya tag även om jag inte fått mer tid över....

Det gick förvånansvärt lätt med sonen i morse. Lite trött var han allt, men jag fick upp honom hyfsat iaf. Sen satte han sig att spela på datorn och gjorde inte så mycket mer... då blev jag lite orolig. Hur skulle jag lyckas få på honom kläderna och få honom färdig i övrigt utan att störa så det blir utbrott av det? Men det gick bra konstigt nog.

Lämningen gick jättebra. Sonen var så ivrig över att visa assistenten sin present som han fick innan han skulle till korttids.

Det underlättar om han har nåt att berätta eller visa för henne, då glömmer han bort vad lämningen innebär. Annars är jag inte så glad över att han tar med sig dyra prylar till skolan eller fritids, men han är ju med sin assistent hela tiden så det är nog ingen större fara. Skolan har f ö väldigt bra koll på detta med att ha mobiler eller annat med kameror i. De får lägga ifrån sig dem p g a risken för att de tar foton t ex i omklädningsrum och lägger ut på nätet. Superbra att de har sån policy!

Nu på eftermiddagen har det hittills varit lugnt, men han skrämde mig vid ett tillfälle. Jag lagade mat och vänder på huvudet och ser honom sitta så här:

Trodde han var ledsen först, men det brukar höras rejält i så fall. Han satt och spelade på sin iPod, djupt försjunken ;)

Nu väntar jag på att mannen ska komma från jobbet så ska jag bege mig iväg igen. Som ni märker går vi i skift här hemma eftersom det alltid måste vara nån hemma hos sonen. Och det är svårt att ta med honom på gemensamma saker också, så då får det bli så här.

Jadu.... Lenaeff (och ev andra som undrar).... imorgon blir det "andra bullar" så då äntligen ska den långa väntan vara över. Hoppas du sover gott och riktigt länge inatt så väntan inte blir alltför lång ;) Jag får verkligen hoppas att jag inte åker på nån sjuka inatt med t ex hög feber för då orkar jag inte göra några "andra bullar" i morgon....

Inga kommentarer: