lördag 7 augusti 2010

Vad sonen mår bra **** AS/ADHD

De senaste dagarna har sonen mått fantastiskt bra. Han är på ett fantastiskt humör och är artig och fin, det går t o m att ha ett hyfsat samtal med honom emellanåt. Idag har det inte kommit ett enda utbrott och när hände det senast?! Vet inte riktigt vad lugnet beror på, men nu är det slut på alla ovanliga utflykter och förlängd korttidstillvaro. Han vet också att snart börjar rutinerna igen. Hoppas lugnet håller i sig ett tag för vi kan ha så mysigt tillsammans som vi så sällan får uppleva.
Mannen var hemma med sonen på förmiddagen när jag var iväg på lite annat. På eftermiddagen skulle jag och sonen cykla in till affären och köpa lördagsgodis. Då pajade hans cykel - då låg utbrottet nära, syntes i hans ansikte som mulnade. Men jag lovade att han skulle få låna min cykel. Problemet är bara att han har fotbroms på sin och det har inte jag. Ett nytt moment att träna in för honom, men vi tog det lugnt och han fixade det bra. Väl inne i affären skulle han välja godis, det hade vi kommit överens om. Men att välja hör inte ihop med hans diagnoser.  Det får han bara göra när vi har gott om tid.

Till slut blev det en liten chokladbit av det hela.
På hemvägen ville han cykla förbi en lekpark, vilket vi gjorde. Den var tom när vi kom dit, men efter en stund kom en 6-åring. Det är inte alltid så lyckat med små barn ihop med sonen men det här gick jättebra. Här hoppar de längdhopp från gungorna.
Sonen fortsatte vara artig och förstående. När vi cyklade därifrån sa sonen att "det där var den roligaste unge jag träffat". :-) Både sonen och jag log inombords för den killen var ovanlig och rolig...   
Nu ska mannen och jag "fira" att semestern är slut (som om det är nåt att fira...). Vi flyttar ut på  verandan och ser en film och tacos ska avnjutas med ett glas rött bara sonen har landat i sängen. 

Inga kommentarer: