Nu, kära läsare, ska jag försöka ge er en förklaring till vad som är problem här just nu och lite av vad som skett sen i onsdags. Efter onsdagen har jag inte kunnat skriva vad som rört sig i mitt huvud, eftersom de inblandade inte heller visste mina tankar. Men nu träffades vi igår så nu kan jag skriva lite utförligare här.
Men igår hade jag gärna sagt upp mig, kastat in handduken, gett upp eller nåt liknande. Min hjärna och mitt psyke går på högvarv just nu och så krisade Turbo ännu mer igår eftermiddag, det blev liksom lite för mycket. Men det går ju inte för sig att ge upp, utan jag fick vackert välja att trycka undan mina egna känslor och bita ihop, koppla på värsta psykologen och vara mjuk och fin. Japp, livet på en pinne.
Men iaf.... det som hänt är att Turbo inte verkar gå så bra ihop med en av lärarna i skolan. Det small i onsdags och sen får man inte mycket mer till förklaring från honom. Men jag har fått några enstaka meningar som för mig talar sitt tydliga språk - det är någonting i lärarens sätt eller bemötande som krockar med Turbos sätt och behov. Efter incidenten i onsdags, stoppade jag alla lektioner med läraren eftersom situationen bara skulle förvärras om vi kör på utan att reda ut vad som felar.
Just nu har jag lite tidspress på mig, jag måste nå Turbo ännu mera ikväll för att det ska bli bäst för alla parter. Detta är oerhört svårt - jag måste gå till väga på exakt rätt sätt för Turbo, annars får det motsatt verkan. Så lite grubblerier är det innan jag kan sätta igång. Samtidigt vet jag att det inte går att stressa fram, men jag måste verkligen göra allt som står i min makt för att få fram liiiite till så vi vet hur vi ska attackera problemet.
Vi har alltså väldigt lite att gå på, bara några lösryckta meningar från Turbo här och där och även hans sätt att agera. Och min magkänsla! För oss som känner Turbo väl, är det så tydligt och solklart att problemet är kemin eller sättet som inte passar Turbo.
Här måste jag flika in och poängtera att detta är inte personligt! Det är en mycket trevlig lärare som verkligen vill att det ska funka, men jag/vi måste få henne att förstå exakt vad vi menar. Om hon inte förstår exakt, så kan hon ju heller inte ändra på det som måste ändras. Och hur förklarar man vad man menar när det är något visst i personligheten man tänker på... ? Inte det lättaste.
Som sagt, läraren vill verkligen Turbos bästa och hon ändrar sitt sätt bara hon vet VAD som ska ändras. Sen måste jag också låsa upp Turbo så han är villig att ge henne en chans, bara vi löser förhållningssättet från lärarens sida.
Senare i veckan kommer vi att ha ett möte där assistenterna är med och berättar sin syn på det hela. Vi måste ha deras hjälp, eftersom jag inte ser eller hör lärarna under lektionen och tillsammans med Turbo, men det gör Nisse och Timmy.
Jag måste säga att det är otroligt skönt att man inte står ensam med allt det här. Det känns så tryggt att t ex ha Timmy som har stor erfarenhet av att jobba med killar som min son och som inte räds sin uppgift. Även Kent som också har stor erfarenhet, finns i bakgrunden och stöttar med råd när jag behöver ha ett bollplank. Nisse lär sig av vår son och får en stor erfarenhet av att jobba med Turbo. Så tänk vilka fantastiska killar vi har runt Turbo.
Men, tänker ni, ska han inte bara acceptera att alla är olika? Ja, om det vore så lätt. Här ser vi återigen hur svår han är när det gäller det sociala och kommunikation. Det allra viktigaste är att alla runt honom bemöter honom efter de behov han har. Man behöver alltså ha ordentlig individkännedom för att det ska fungera, samtidigt som man har en del på köpet med en personlighet som klickar med honom. Vi kan inte låta en sån här grej bara passera utan åtgärd, för då blir situationen ohanterlig och för farlig. Där vill vi inte hamna igen för där var vi förra året den här tiden! För det är så med min son att han inte kommunicerar med ord i såna här lägen, utan det är hans utåtagerande som blir hans sätt att förmedla att något inte är bra. Tyvärr!
Extra problematiskt är det också när vi så väl vet att det inte är så lätt att få tag på lärare som kan hantera Turbo. Finns det inga lärare, blir det ingen undervisning och därmed inga betyg. Ett stort dilemma!! Vi hoppas naturligtvis att vi ska lösa det som uppstått, men mycket finns att klura på innan vi är i hamn.
Det var en del om detta. Mer lär säkert pluppa ur mig här, och än är vi långt ifrån någon lösning. Nu är det nog dags för mig att jobba lite med Turbo, papper och penna igen. So long!
Kram, kram ♥
4 kommentarer:
Lycka till med detektivarbetet. Otroligt vad lyhörd du är, är helt säker på att din magkänsla är den rätta. Hoppas det går att lösa bara... Inte lätt <3
Våra barn som är så lika olika :) Tänkte på det nu, vi har ju inte det utåtagerande att tampas med, och det är vi tacksamma för. Det måste vara en ännu större oro inför framtiden, när fel person och bemötande kan få såna konsekvenser :(
Samtidigt är det lika viktigt för personen själv oavsett hur reaktionen blir. Men konsekvenserna kan så klart bli mycket värre för Turbo... Sandra blir ju sjuk istället, vilket såklart inte är bra det heller, men lättare att hantera och lättare för andra att lära sig henne. Hon accepterar oftast, även om inte alla är lämpliga för det.
Det finns många framtidstankar i det här... Men vi får hoppas att det blir lite lättare för Turbo att komma på strategier för att hantera sin stress när han blir äldre.
Nu håller jag tummarna för er!
Kramar om! <3
Tänker bara.internat skola. Som har KBT kunskap.för vill verkligen inte vara elak nu.
Men turbo kommer hamna inlåst på instution om han gör något och fel person råkar ut för han.och anmäler.
Vet en del fall med normal begåvade killar med autism och svår adhd som idag sitter inlåsta som straff åtgärd.
Hela samhället kommer inte ta hänsyn till turbo.skillnad tyvärr om en person är utvrcklingstörd och har de diagnoserna det ser omvärlden med blidare ögon.
Har själv jobbat med utåtagerade ungdomar och tyvärr jag sa upp mig efter en månad.
För de här ungdomarna kunde inte kontrollera sig.och många av dem misstänker jag är inlåsta idag.
Och det är skillnad att jobba med de med autism och adhd som inte är utåtagerade.Som man kan nå.med någon slags kommunikation.alt som inte halvt välkomnar en med diverse skäls ord.och slag
Junior vägrade en assistent för hon hade så dålig andedräkt.Det räckte. Våra sensibla ungar.
Sam vägrade sin assistent för att hon var för mycket "på" honom och det grejade inte han heller. Så de är speciella i dessa avseenden som kan vara svårt för skolan att greppa.Men i ert fall verkar ju även skolan greppa problematiken. Skönt!
Kramen den stora
Hej,
Jag förstår ditt dilemma - hur skall "problemet" lösas utan att det tas personligt eller missuppfattas på något sätt av berörda parter.
Hoppas att alla inblandade i Turbos "lärsituation" kan bortse från eventuell prestige och istället fokusera på "kärnverksamheten" - hans lärande. Då kanske någon måste backa och någon annan agera "obekvämt" å Turbos vägnar...
Skicka en kommentar