fredag 6 december 2013

Sven satte stopp!

Usch, vilket väder det blev här!! Igår skrev jag om att det inte var populärt hos Turbo att jag gett Kent ledigt igår eftermiddag.... Och vad händer idag då? Jo, stormen Sven sätter stopp för att Kent ska ta sig till jobbet! Så typiskt! Men förutseende som jag var igår kväll så hade jag nämnt för Turbo att den risken fanns. Vi visste inte hur stark stormen och snöandet skulle bli under natten. Eftersom Kent har ca åtta mil att åka till jobbet så var det inte lätt idag. Han kom en liten bit, sen låg det ett träd över vägen. Vi hade telefonkontakt tidigt i morse och vi kom överens om att vi ställer in skolan idag. Ingen idé att riskera något. När jag själv kom så långt så jag tittade ut genom fönstren så förstod jag att det var ett klokt beslut vi tagit. Även vår granne hade några nedblåsta träd på sin tomt :/




Turbo blev förstås inte glad, men han förstod varför det blev som det blev så det gick hyfsat bra utan utbrott. Tur jag förberedde igår att det fanns risk för dåligt väglag. Turbo sov en timme längre än han får göra när det är skola och det var ju skönt för honom. Där var det förstås en balansgång för mig. Samtidigt som jag ville att han skulle sova ut lite, så måste jag berätta för honom innan han själv vaknade och såg att han sovit för länge. Då blir han rädd att vi sovit över och då kommer ett utbrott. Så väckning innan han vaknade av sig självt, men ändå så pass sent att han fick sova ut lite. Lätt avvägning, eller hur?!?

Sen återstod det att veta hur vi skulle göra på förmiddagen. Vi har städfirma som kommer varje fredag och det brukar inte fungera när Turbo är hemma utan vi avbokar isf. Men jag läste av Turbo i morse och ansåg att han skulle fixa det idag. Jag förberedde honom på hur vi skulle agera och när, och även på hur städet går till lite. Vi hade en plan.... och det funkade idag! Skönt att få städat!




Varför har vi då städhjälp? Kanske behöver förtydligas att det inte enbart beror på att jag är lat och/eller är för fin för att städa själv. Nej, assisterandet av Turbo tar den mesta tiden när jag och han är hemma tillsammans. När Turbo inte är hemma - alltså skoltid - så jobbar jag utanför hemmet. Det finns ingen tid till att städa själv. Jag vet hur det var innan vi kom så här långt.... ja, det grodde igen kan jag lova. Jag hann bara med plocket, sen hann jag inte längre. Det var samma visa varje vecka och jag höll på att bli tokig. Nu känns det skönt att veta att det blir städat varje vecka.

Tack K för kommentar med tips om att få i säng Turbo i tid på kvällarna! Tyvärr så funkar det inte så bra. Tipset var att använda timstock och det har vi gjort. Men när den har räknat ner och talat om att "nu är det dags" så ska Turbo bara..... och det där "bara" tar olika lång tid varje kväll. Men tack för tipset, tips tas tacksamt emot!

Nu fredagsmys strax! Kram på er och jag hoppas ni har det bra trots stormar och annat ♥

1 kommentar:

Nina sa...

Det är så spännande hur lika och olika våra barn är, jag slås ofta av det när jag läser din blogg :)

Det måste vara jättesvårt det där att Turbo måste förberedas så noga i allt. För allt vet man ju inte i förväg...

Om samma situation hade hänt här, så hade vi inte kunnat säga nånting dagen innan. Att säga "Det kanske inte går imorgon" skulle oroa jättemycket. Vi måste "låtsas" att det går tills vi vet att det inte går, då först berätta det för Sandra. Och hon fixar det, tack o lov... Ja, om det inte händer för ofta, förstås.

Skönt att det gick bra hursomhelst :)

Kramen hela dagen!
Nina