tisdag 10 december 2013

En helt vanlig dag.......

Jag skulle ha skrivit ett inlägg i går kväll här, men tröttheten tog över och därmed försvann koncentrationen. Så jag får försöka ikväll igen och hoppas att det inte blir samma idag igen. Men jag var trött redan när jag vaknade i morse och ögonen var så där tjusigt rödsprängda när jag såg mig i spegeln.... Resultatet av på tok för lite sömn i natt. När jag väl somnade sov jag som en stock, så det ska jag inte klaga på. Turbo drog ut på tiden i går kväll igen, och när han sent omsider landade i sängen så behövde jag varva ner lite för mig själv en stund. Därav min sena läggning.

Men snart har vi ett par korttidsnätter så då får vi vila lite. Det känns välbehövligt! Som jag skrev tidigare så har vi haft var tredje helg under hela hösten och det blir lite för långt emellan för att vi ska kunna samla krafter så det räcker. Men nu så blir det tätare under en period på några veckor.
Idag har jag jobbat hemifrån för att få lite lugn omkring mig. Så skönt!


Katten håller mig sällskap! 

Även om jag inte är ledig så kan jag ta det lite mer i min takt. Men sen är det full rulle på jobbfronten resten av veckan.

Igår morse var Turbo på ett strålande humör! Han var nog ganska utvilad efter helgen. Det blev ju ingen skola i fredags då assistent Kent inte kunde ta sig till jobbet pga nedfallna träd, snöstorm och allt vad det var efter Sven. Så nu längtade nog Turbo till skolan igen. I morse var han segare eftersom han la sig för sent igår. När han väl kommer upp ur sängen så funkar det hyfsat bra, men det är en pärs att få upp honom när han är trött. Eller hyfsat och hyfsat... det är efter våra mått mätt. Ni kan ju avgöra själva - så här såg det ut i TV-rummet efter en "lugn" morgon, alltså inga utbrott!




På eftermiddagen idag har han varit lite ostabil och lättretlig. Jag hoppas det beror på trötthet och inget annat....


K kom med en intressant kommentar efter förra inlägget där jag bl a skrev om jobbiga mornar (speciellt på helgen) för Turbo, innan medicinen har hunnit verka. K funderade på om man skulle kunna ha en sån där "pump" inopererad som man har till de som behöver smärtstillande hela tiden. Då skulle man kunna slippa den där morgontimmen innan Turbo fått i sig medicin och verkningen har kommit igång.

Smart tanke även om jag inte vet om den här typen av medicin finns i sådan form så det skulle kunna vara praktiskt genomförbart.
Den medicin som Turbo tar som går ur kroppen under natten, den får han inte ta på em eller närmare kvällen då den påverkar insomnandet negativt. Så just den skulle på så sätt inte fungera att ha i en pump som avger medicin dygnet runt.




Sen är det så att den medicin det gäller är bl a mot hans hyperaktivitet, impulskontroll och för att han ska kunna koncentrera sig bättre. När Turbo väl har somnat så behövs inte den typen av medicin nattetid. Då känns det lite onödigt att pumpa in det över hela dygnet om det inte behövs. Om det nu inte går att ställa in på nåt sätt, men då skulle man behöva ha pumpen kopplad till en typ av timer isf, för att den ska kunna börja pumpa innan Turbo vaknar och ska upp.... ;) Jag kan inte medicinvärlden så bra så jag vet vilka olika möjligheter det finns, men man kan ju fråga!

Sen vet jag också andra som väcker upp sitt barn nån timme innan det är dags att vakna. De ger då medicinen och barnet får somna om. Då har medicinen hunnit ut i kroppen precis lagom till uppstigningsdags. Vi har inte vågat oss på detta eftersom Turbo har svårt med sömnen. Vi är nog lite rädda för att han inte somnar om då när det är så pass nära väckningstid ändå.

Gääääsp!! Dags att knyta sig snart. Kram på er ♥

1 kommentar:

Tina sa...

Ja du skulle behöva en veckas (minst) vila dygnet runt gissar jag...Men oj vad man orkar ;)Kramar i massor