fredag 20 december 2013

Utbrott mitt i lugnet!

Här rullar det på och det börjar kännas i min kropp att det lugnat ner sig lite. Igår och idag har jag mått bättre igen (förutom axeln då). Härligt när det går åt rätt håll. Nu blir det lite ledigt framöver också så vi har "bara" assistansen. Ska bli skönt även om jag och mannen kommer att utnyttja de lediga dagarna till att jobba ikapp lite. Ja, ni hör ju hur det låter :) Men vi kommer att ta allt i vår egen takt och vi kommer att hinna vara lediga en hel del också!




Det har varit korttids ett par dygn igen. Det blev tätt nu ett par gånger och det behövdes verkligen. Usch, vad slut jag har varit. Och Turbo trivs förträffligt på korttids så vi behöver inte ha dåligt samvete alls. Jag ler lite när jag tänker på vad jag fick berättat för mig efteråt. Turbo var där tisd - torsd denna veckan och Tom hade första dygnet. Sen dog hans mobil under natten vilket resulterar i att de inte har någon väckning på morgonen när Turbo ska till skolan!! Båda sover som stockar. Det var Tom som vaknade först som tur var och hann lägga upp en plan på hur han skulle tackla detta bekymmer. Att sova över är som bäddat för utbrott.... det visste han mycket väl. Han hann tänka några varv och sen fixade han det galant. Han lyckades få Turbo på glatt humör och lämnade sen av en glad kille på skolan. Bra jobbat där, och en sak är säker - en ovan personal hade inte fixat detta utan utbrott!!

Det var likaså en mycket glad kille som kom hem efter korttids och skola på torsdagen. Assisten Kent var hemma ett par timmar på eftermiddagen sen också och det var bara glada miner. Vi njuter!!
Sen blev det tyvärr ett ganska rejält utbrott senare på kvällen eftersom det blev en incident av den typen som Turbo inte klarar hur bra i balans han än är. Där fick jag koppla på värsta psykologen och använda papper och penna och bästa förmåga att försöka nå Turbo. Jag var bara tvungen att försöka bryta hans utbrott och det negativa efteråt. Efter en timme lugnade han sig lite, men det var svajigt ett bra tag sen.
Men vet ni... jag är rätt nöjd med min idé att lägga högar med gamla tidningar i hans väg där han oftast går när han har utbrott! :) Då får han avreagera sig på något som inte gör något att det flyger all världens väg! Han brukar ju nämligen ta det som kommer i hans väg.




Idag har det varit skolavslutning för denna terminen. Turbo är ju helt på sidan om från den övriga skolan så Kent och Turbo ordnade lite eget. De åkte och hämtade pizza och gottade sig med! :) Turbo hade visst varit otroligt glad och uppåt. Själv har jag inte träffat honom än eftersom jag sitter kvar på jobbet.

Måste säga att jag är så otroligt glad och tacksam över att skolan gick med på att låna våra fina assistenter Kent och Nisse. Turbo känner sig trygg med dem och han kommer iväg till skolan och är glad och nöjd. Det kommer att bli spännande när skolan drar igång igen och en bit in på terminen när det kommer en ny lärare in i bilden. Då börjar allvaret igen!

Nu tycker jag att vi laddar för lite fredagsmys, eller hur? Kram på er alla ♥

2 kommentarer:

Nina sa...

Vad skönt att Turbo mår bra och att ni hinner vila lite mellan varven.

Skulle det vara möjligt att söka lite extra korttids när ni har behov av det, som förut när det gick lång tid mellan lediga helger för er t.ex?

Eller nu efteråt så ni kommer ikapp er själva. Inte bara med jobb, utan med vila också..

Kramar!
Nina

Hillevi sa...

Hej, Bellan!
Vareviga dag tittar jag in här och läser om er tillvaro och om Turbo i synnerhet och lär mig massor, hejar på och tycker synd om och hejar på igen.

Dock skulle jag ibland önska att du gav exempel på lösningar (du gör det ju ibland, tidningarna, ritpratet och så) men mer konkret som idag, hur löste Tom översovningsproblematiken? Sådant skulle vara roligt att läsa även om jag mycket väl förstår att alla lösningar är individuella… men jag tänker att ju större "bank" man har i ryggen, desto fler ringar på vattnet kan de skapa… fast jag tänker kanske fel!

Kram, Hillevi