torsdag 25 april 2013

Kvalitetsdag

Turbo kom iväg i vanlig ordning med taxin till skolan igår morse (onsd). Sen skulle han direkt till korttids efter skolan och vara där i två dygn. Han åker iväg på morgonen utan att blinka över att han inte ska hem sen utan ska till korttids. Det är underbart när det går så smärtfritt och man vet att han längtar dit. Man behöver inte bekymra sig.

Personalen Tom hade första dygnet och idag efter skolan var det Ottos tur att ta över. Nu har de varit tillsammans några timmar och jag hoppas de har det allra bäst. De har ju inte träffats efter incidenten med Turbos utbrott för ett par veckor sen så man vet aldrig. Jag har haft kontakt med Otto och tillsammans har vi kommit fram till att det säkert löser sig automatiskt mellan dem, bara Otto kör på i en glad stil som vanligt och inte tar upp det som hände sist. Det är nog bästa "medicinen" just nu. Får väl rapporter i morgon om inte förr om hur det gått.




På tal om medicin, ja! Jag fick ett par kommentarer angående hur krångligt det blev i tisdags att få tag på medicin till Turbo. Jag förklarar lite mer om hur det fungerar här.
Turbo äter medicin som läkaren enligt lag inte får skriva ut mer än till ett uttag åt gången. Tror ett uttag räcker ca 3 månader. Sen måste jag ringa habiliteringen och få nytt recept utskrivet. Och det är aldrig några problem. Jag pratar med en sköterska där (som är världens bästa!) och sen förmedlar han till läkaren vad hon behöver skriva ut. Där är det heller aldrig några problem, hon gör det oftast samma dag.




Apoteket har inte haft Turbos medicin hemma till en början, men när jag hämtat ut samma medicin ett par gånger så har de lärt sig att det går åt och då tar de hem det så de har lite på lager. I det här fallet som var i tisdags så var det andra gången jag skulle hämta ut just den sorten så därför har de inte kommit så långt än så det vet att det går åt. Och inte lärde de sig det nu heller eftersom jag inte tog ut det på hemmaapoteket.... men det kommer väl...

Sen har vi också fått läkaren att skriva att man inte får byta mediciner till andra sorter. Det är ju annars rätt vanligt nuförtiden. Men gör man det så är det så svårt och jobbigt att behöva förklara för Turbo varför det helt plötsligt är någon av tabletterna som ser ut på ett annat sätt än det han är van vid. Detta förstod läkaren och fixade det på en gång när jag påpekade att det faktiskt blir ganska jobbigt för någon med autism. Man behöver ju inte göra det svårare än det behöver vara....
Det var lite om mediciner..... nu till nåt helt annat.




Som sagt så är Turbo på korttids sen igår och ska vara där tills i morgon, så efter skolan får vi hem honom igen. Idag har jag tagit mig lite ledigt och jag hade bestämt mig för att njuta och koppla av hela långa dagen. Jag försökte ju tappert förra veckan att ta nån ledig dag, men då mådde jag så dåligt så det blev inte mycket av den avkopplingen. Så nu tyckte jag det var dags på riktigt! Och kan ni tänka er - jag fick en dag utan huvudvärk, trots att de två föregående dagarna varit mer än hektiska! Helt underbart!

Jag började dagen med en ordentlig sovmorgon - fast jag vaknade rätt tidigt, men låg och myste med katterna ett bra tag. Sen blev det en lång frukost och dagen till ära var det så pass varmt så jag kunde inta den på verandan i solen!
Inte en enda tid har jag haft att passa idag och det är precis vad jag behöver just nu. En dag utan ingenting! Lite saker på måstelistan har jag, men de tar jag i egen takt en sån här dag. Vid lunchtid packade jag ryggan och cyklade iväg 1,5 mil för att se om jag kunde hitta lite vårtecken. Det var så skönt att cykla iväg och bara njuta av naturen. En riktig kvalitetsdag!




Nu har jag lite tvätt och pyssel kvar för den här dagen, men det har varit en kanondag för mig! Men jag har tyckt synd om mannen när jag gottat mig i solen här, han som inte kunnat ta sig ledigt idag. Men han kom hem lite tidigare än vanligt iaf, så nu ligger han och slappar i soffan - välbehövligt!
I morgon tror jag att jag ska kontakta vår LSS-handläggare. Behöver kolla upp om vårt senaste möte gav nån effekt, men jag såg något på kommunens hemsida idag som ändå tände ett hopp hos mig. Kanske, kanske har de berörda personerna Turbo i tankarna när de planerar framåt.....

Kram på er alla och ha en trevlig torsdagskväll! ♥

1 kommentar:

Tina sa...

Åh vad glad jag blir när jag läser ! Du verkar må bra, allt flyter på och du tar hand om DIG ! Och du är värdefull vännen ! Ha en fin helg, nästa vet jag blir underbar för då får vi ses <3 kramar