måndag 8 april 2013

Hotell Gästis i Varberg

Nu tänkte jag fortsätta berätta om vår helg och jag fortsätter där jag slutade i förra inlägget. På lördag förmiddag drog vi iväg mot okänt mål - okänt iaf för min man. Jag visste ju vart vi skulle!

Färden tog oss till Varberg... och nej.... inte kurorten som mannen ett tag trodde! Vi åkte till ett annat hotell - hotell Gästis. Det ser inte så speciellt ut utanpå, men är väldigt annorlunda på insidan. Det var gångar och labyrinter hit och dit och jag tror inte det fanns två av de 60 rummen som såg likadana ut.




Överallt fanns det böcker. De fanns i gångar och i alla rum - bara att läsa om man hade tid och lust. Och man fick plocka med sig en bok var hem om man ville.... ;)

Hotellet hade en liten mysig bar:


Där fanns även en hel massa whisky att välja på, men det hoppade vi över för det var i dyraste laget :/



På eftermiddagen ingick en fika klockan 15 då ägaren själv stod och förklarade varför hotellet såg ut som det gjorde :)




Det visar sig att han har två passioner i livet - böcker och Lenin! Han samlar på allt som har med Lenin att göra (och mycket, mycket annat också!) Rolig var han, med en enorm humor, så det blev många skratt under tiden han berättade om sig själv och hur det gått till när han förvandlat hotellet till det det är idag.

Efter fikat blev det att vi gick en trappa ner och svirade om. I källaren fanns nämligen en exakt kopia av Lenin-badet! En helt enorm anläggning som var helmysig. Inte ett lysrör i taket utan levande ljus när man badade. Tyvärr syns det inte på bilderna eftersom jag gick runt och fotade när det var stängt. Men här kommer några bilder ifrån badavdelningen.

Omklädning och dusch


Stoooor bubbelpool


Fotbad med stenar




Omklädningsskåp

Ett mycket mysigt och härligt bad blev det därnere. Men man blir rätt trött av att bada i en varm bubbelpool.... Senare på kvällen var det buffé på hotellet i den mysiga miljön. Detta sköljde vi ned med något gott att dricka!



Sen var vi mer än nöjda med lördagen och somnade ganska gott i hotellets sängar!
Söndagsmorgonen började vi med att få massagebehandling av en av hotellets massörer. Skönt och väldigt ont på samma gång! Välbehövligt var det för det fanns många spända ställen på våra kroppar och detta är förstås nåt man skulle göra regelbundet.....
Möra och ledbrutna fick vi en sen frukost men den smakade suveränt gott när vi var så hungriga. En liten vila hann vi med innan det var dags att checka ut från hotellet och åka hem igen. Vi skulle ju hämta Turbo senare på dagen och vi hade lite på hemmaplan vi behövde fixa först.

Hur Turbo mår och hur han mått under dagarna på korttids och även här hemma sen, ja, det får jag ta i nästa inlägg. Jag tror det räcker med bilder och skrift för idag!
Godnattkramen till er alla ♥

2 kommentarer:

Tina sa...

Åh så härligt det såg ut ! Kan ana hur mysigt och avkopplande det var ! Skönt att låta batterina vila lite, för så laddade hinner de kanske inte bli så fort gissar jag ...Kramar om <3

Anonym sa...

Hjälp vilket häftigt ställe! Dit vill jag åka!
Kram!