måndag 23 januari 2012

Ulrika Aspeflo, utbrott och feedback

Väckte Turbo i morse men han var lite småsur ett tag, som tur är blev han på gott humör till slut. Han var väl lite trött i början. Det inträffade väl inget speciellt i morse, ändå funderade jag på hur länge man ska orka.... mornarna är unika i sitt slag.... Tänk om det fanns en medicin man kunde ge vid läggdags men som började verka precis innan uppvaknande så man slipper vänta på effekten....




Turbo kom iväg med taxin iaf och det var dags för honom och de andra att träffa Ulrika Aspeflo på skolan. Hon ska ju handleda personalen vid några tillfällen, blir säkert jättebra. Men min kära son lyckades väl med att uppvisa ett "snyggt" utbrott också... Han blev skrämd av något som lät väldigt högt - alla hade visst hoppat till. Såna plötsliga och höga ljud fixar inte han utan det blir utbrott av alla uppskrämda känslor. Men, men, kanske lika bra att hon får se hur han fungerar så får hon inblick i allt och kan ge råd utefter det. Efter incidenten så sänkte man kraven resten av dan för att inte skapa mer kaos hos Turbo.

Ja, ja, så kan det bli. Men här hemma har det varit lugnt sen han kom hem och det får ju jag vara glad för.  Att han är lugn när han kommer hem efter att ha haft utbrott i skolan bevisar också att han känner sig trygg där. Han får ut det han behöver och bär inget inom sig tills han kommer hem.




Nu till något helt annat....
Min blogg använder jag till att berätta hur det kan vara att leva med diagnoserna autism och adhd som sonen Turbo har. Jag berättar om hur ett familjeliv kan se ut med all hänsyn och annat som måste tas i vardagen. Ibland får man frågor och jag försöker svara på dem så gott jag kan och efter min förmåga. Vissa frågor är svårare än andra att svara på. För ett litet tag sen fick jag en fråga som jag tyckte var lite svårare att svara på.... Det var en av frågorna i detta inlägg och frågan gällde varför vi inte bestraffar vår son när han får utbrott?  Du som frågade detta var då anonym, men har nu återkommit i en kommentar.

Jag måste bara få rikta ett stort tack till dig för att du återkom och att jag fick feedback för mitt svar! Jag var nämligen lite osäker på hur det skulle tas emot.... Bl a så här skrev du i din kommentar nu efter mitt svar: "Och jag tycker det är helt underbart att assistenten i förra skola och att ni som föräldrar inte bestraffar....."
"Så fler föräldrar till barn och ungdomar med autism och adhd borde lära sig att inte bestraffa.för i långa loppet leder det till dålig självskännsla och att man blir deppig"
Sånt här värmer mig att läsa ♥ känns skönt att man är inne på rätt spår. Du har tydligen själv upplevt tuffa tag under din uppväxt och jag hoppas du får balans i ditt liv framöver. Att uppleva tuffa tag i barndomen sätter sina spår.... Jag önskar dig verkligen Lycka till med livet!




Passar på att tacka för kommentarer som skrivs, det är alltid roligt när man får bevis för att nån har varit här inne och läst! Tack till er också som läser men inte hinner, orkar eller vill skriva! Kul att ni läser iaf!

Kramar till er alla ♥

3 kommentarer:

ann sa...

Vad bra initiativ skolan gjort som har tagit hjälp av Ulrika,de lär sig säkert mycket nytt av henne.Tänk om min sons skola skulle tänka på detta vis..vill bara få slut på allt detta kämpande med denna skola och till hösten är det en ny skola han börjar i.Min son blev bestraffad då han inte arbeta bra i specialklassen genom att inte få vara med normala klassen i de praktiska ämnen.Nu är hans självkänsla låg och han mår inte bra i skolan..han är deprimerad säger skolan.Men varför mår han bra hemma och lov då?Kramar från Åland.

Daniela sa...

Hoppas att nästa morgon går bättre.Vet att sådana med ADHD har sina dåliga dagar ibland.Vi har i klassen en med det sååå.
Mvh:Daniela 15 år

Anonym sa...

burberry zyfoua fjpo burberry bags ghqzzr squv www.livebulberryfashion.com xkoukp ltrs uggs sale ceeoas snen ugg sale zywmbd ajcn ugg on sale jbguyu nzzo ugg boots outlet wdkwaf tqib ugg on sale sxqryw zjzr http://www.jg20.com rarhyg kgke michael kors handbags ywawap byyu michael kors outlet iewjzn nuvb longchamp handbags outlet ifefix cpkc longchamp outlet jkafrd nsiw longchamp handbags hiuyou hqip burberry outlet online elvmgj rqrw