lördag 18 maj 2013

Smart drag??

Oj, jag har inte skrivit något här sen jag var så där glad! Jag är fortfarande otroligt glad över att man tänker så bra runt Turbos framtida skolgång och jag önskade att alla rektorer gjorde likadant åt dessa elever.

Vad händer här hemma då? Ja, Turbo och mannen tog tåget i går morse till Stockholm! Den årliga resan som  brukar ske i maj behövde ju göras i år också. ;) Nu har det varit lite labilt ett tag hos Turbo och då blir det extra spännande med en sån här resa för mannens del. Det behövs inte mycket för att Turbo ska tända till....

Men allt har gått bra än så länge vad jag har hört. Vi kan nästan inte prata alls i telefonen, jag och mannen under en sån här resa eftersom han måste ha fullt fokus på Turbo hela tiden. När Turbo sen vill sova på kvällen så är mannen också så trött så han stupar i säng för att orka med nästa dag med fullt fokus igen. Men några sms blir det iaf bl a och en och annan bild på fb. Mannen är säkert trött när de kommer hem i morgon.




Men trött kommer jag också att vara. Jag har hållt igång hela tiden sen de åkte. Skulle väl egentligen behövt och vila men det finns mycket annat också som behöver göras. Igår (fred) jobbade jag men smet lite tidigare på eftermiddagen och åkte in till stan. Jag handlade lite kläder till Turbo och nåt litet till mig också blev det. Fy så svårt det är att få tag på jeans till Turbo nu när han är ganska smal men 190 cm lång! Jag köpte ett par iaf och vi får se hur de passar. Jag köper 36-tumslängd på jeans nu och det är inte så ofta det finns tyvärr.

Jag måste bara berätta en framgångsdetalj när det gäller Turbo! På torsdagskvällen blev han lite stökig och början till utbrott. Grejerna flög... sen satte han sig och surade och sa en endaste liten mening, men ack så viktig. "Jag vill veta exakt planering inför morgondagen" (resdagen då de skulle åka till Stockholm)! Klantigt av oss att inte förbereda honom med exakta detaljer, vi hade väl gett honom lite för lite detaljer om dagen.... Men så bra gjort av honom att kunna uttrycka sig och inte bara fortsätta utbrottet! Underbart! Det där ska jag ta med mig sen och använda mig av när det gäller att ritprata lite med honom senare om hans utbrott, tänkte jag.




Jag har som sagt hållt igång här hemma idag. Tog mig en cykeltur mitt på dagen i värmen. Phu så varmt, men samtidigt härligt att inte ha nån tid att passa. Sen har jag målat lite. Har tänkt på det länge, men det har inte blivit av. Det är inte så lätt att ta fram målarburkar när Turbo är hemma.
Vi hade ju en målare här hemma för 2,5 år sen som gjorde i ordning hela hallen och trappan upp till övervåningen. Han satte upp nån vävtapet och målade. Allt för att det skulle vara enkelt att åtgärda om det hände något vid utbrott från Turbo. Det måste vara enkelt att lappa över skavanker som blir i ett sånt här hem. Det får inte vara någon tapet som går sönder utan det måste "bara" vara att måla över.

Det är så att ovanför trappan står en bokhylla full med böcker vilket resulterar i att varje gång Turbo får ett utbrott och går upp till sitt rum så åker dessa böcker med full kraft nerför trappan. Innan de landar i trappan vid Turbos kraftiga kast, så åker de in i väggen - hårt. Det har gjort en massa märken i väggen och det har inte sett så snyggt ut. Dessutom är det inte många av böckerna som är hela längre.




Märkena har jag nu målat över. Men det räcker ju inte att måla över om man inte åtgärdar orsaken till märkena.

Nu har jag tagit bort böckerna och lagt dit högar med tidningar i stället. Min förhoppning är att Turbo ska hiva iväg tidningarna i stället. Det lär knappast bli såna märken som efter tunga böcker iaf. Nu tycker jag att jag varit riktigt smart! Bara att hoppas på att det fungerar som jag tänkt sen.... ;) Att lämna tomma hyllor tror jag inte på, för då går han på något annat i stället. Tidningarna gör det ju inget om de går sönder....







Snyggt är det inte men funktionellt, hoppas jag. I o m att tidningarna sticker ut en bit så tror jag det är dem som Turbo kommer att ge sig på i första hand. De ligger liksom i hans blickfång när han kommer uppför trappan.

Nu får det räcka för idag. Visserligen fanns det mer att berätta som hände innan Turbo och mannen åkte, men det berättar jag senare. Jag får också redogöra lite för hur det gått på Stockholmsresan sen. Nu tänker jag ta en dusch och sen göra i ordning lite gottemys till kvällen och ha en skön kväll i soffan för mig själv. Ha en fin lördagskväll därute i hemmen! Kram på er ♥

4 kommentarer:

Nina sa...

Jamen det verkar ju kanoners! Lycka till, jag tror också det funkar :)

Och vad härligt att Turbo kunde sätta ord på oron! Vilken grej!! :)

Men det var väl tusan att få dig att vila?!! Kan du kanske ta det liiite lugnt nu, tills familjen är hemma?

Saknarkramar!
Nina

mariellejohnsson sa...

Hej Bellan!
Jag har inte läst ordentligt här på ett tag eftersom jag tänkt ta mig tid och läsa igenom så jag hänger med liksom.
Jag var helt inställd på att den tiden skulle komma idag....
Men vi har ju två barn.... eller jag menar vuxna. Den ena som har en uttalad diagnos från läkare bor inte hemma. Men kvar har vi en som bor hemma.... och idag tänker jag återigen att FAN han borde ha fått några bokstäver han också. Det låter kanske knäppt att tänka så, men den psykolog som utredde honom gjorde oss/honom inte direkt en tjänst genom att säga "Titta här, du har framtiden för dina fötter", en mening som kommer att eka i mitt huvud för all framtid. Och speciellt idag, för idag är ingen rolig dag alls. Jag gömmer mig här en stund får vi se hur det går... Min man har gömt sig i trädgården med en massa jobb vi har där.
Ja så vi får se hur ingående min läsning blir nu då, men jag gör ett försök alla fall.
Först får du en stor och bamsig kram!

mariellejohnsson sa...

Nu har jag läst i kapp och är med i båten igen.
Känner som vanligt igen så mycket i ert liv. Just nu är jag glad och hoppfull för er skull med rektor och framtida skolgång.
Många kramar!

Tina sa...

Vilket framsteg ! Åh vad det är skönt när såna saker kommer fram från dom själva ! Vi har fått en sån bra sak när tösen fick fram att hon inte fixar mycket folk ! Wow känsla när hon satte ord på det. Anar att du kände samma ! Kramar och hoppas tidnings tricket funkar !