torsdag 23 maj 2013

Pelle Sandstrak och Bo Hejlskov Elvén

I tisdags hade vi som sagt en underbar heldag med föreläsningar att lyssna på. Lite träsmak i baken hade man allt efter de där nästan sex timmarna rätt upp och ner på en stol. Tur att de hade dynor på stolarna :)




PELLE SANDSTRAK

Förmiddagen innebar en rivstart då vi lyssnade på Pelle Sandstrak! Det var inte många minuter då vi inte skrattade. Vilken humor han har, den killen. Men mitt i gapflabbet så blev det knäpptyst då han kom in på en allvarligare episod i sitt liv. Det var verkligen en gripande föreläsning han hade.

Tourettes syndrom är den diagnos Pelle har. Oj, vilket liv han levt!! Han har varit på botten flera gånger genom åren och han har kravlat sig upp varje gång. Här pratar vi om ordentligt djupa svackor! Men han har kommit upp tack vare att någon eller några funnits där för honom och stöttat och kämpat med honom.


En suddig och talande bild på Pelle S. Han var nämligen aldrig stilla under föreläsningen....

Nu har inte Turbo Tourettes syndrom eller något liknande, men vi kunde ändå ta med oss lite lärdomar från föreläsningen. T ex hur viktigt det är att vi finns där och stöttar, att vi visar att vi tycker om honom som han är. Det var oerhört viktigt för Pelle när han såg att det fanns de som brydde sig inifrån hjärtat. Det gav Pelle självtillit.

Jag tänker också ta med mig Pelles tänk när det gällde hur han lärt sig leva med Tourettes, inte mot! Att han har lärt sig hantera när ticsen kommer. Detta tänkte jag i mitt framtida resonemang med Turbo, överföra till situationen då han får sina utbrott. Vi har hittills inte fått psykologhjälp som gjort att han blivit av med utbrotten så vi får plocka lite "russin" från olika håll och ta med oss i kampen mot utbrotten.


Här har jag precis fått Pelles bok signerad! 


BO HEJLSKOV ELVÉN

Efter en timmes lunchpaus var det så dags att lyssna till Bo Hejlskov Elvén. Honom har vi lyssnat på vid en en-timmes föreläsning en gång. Jag får nog säga det att Bo är den som gett oss de bästa handfasta råden när det gäller att hantera Turbos utbrott. För oss gäller det ju att försöka hantera dem på bästa sätt eftersom det inte gått att få bort dem. Bo förespråkar för det första: Kravanpassning och för det andra: Lågaffektivt bemötande.

Redan när vi gjorde utredningen på Turbo för en hel massa år sen sa psykologen att Turbo är extremt kravkänslig och det har vi verkligen märkt genom åren! Vi har med tiden lärt oss vad som är för mycket krav och vi har anpassat och sänkt kraven så mycket det bara går.
Lågaffektivt bemötande försöker jag tänka på varje gång det hettar till här hemma. Inte alltid så lätt eftersom det är tvärtemot det beteendet man oftast har i ryggmärgen.... Men så effektivt det är när man lyckas hålla sig på mattan. Att bli arg triggar bara igång Turbo ännu mer.  




Om Turbo kommer emot mig mitt i ett utbrott så backar jag försiktigt och försöker göra mig "så liten som möjligt". Jag tänker på att aldrig göra motstånd eller spänna mina eventuella muskler för det hjälper Turbo att slappna av. Riktigt effektivt är det till skillnad om jag skulle brusa upp och spjärna emot - då blir han ännu hetsigare.

Bo har många praktiska saker man kan använda sig av till barn som mitt och jag skulle kunna skriva hur länge som helst om det. Har ni möjlighet så gå och lyssna på honom och ta till er av det han säger. Likadant med Pelle - lyssna till honom om ni får chansen. Det är värt varenda krona! Oj, vad jag ser fram emot att se den filmen man ska göra om hans liv. Den kommer säkerligen att bli gripande!

En liten pratstund med Bo i pausen. 

Det var lite om detta. Nu hastar jag vidare här och försöker andas mellan utbrotten. Vi får verkligen möjlighet att praktisera råden vi fick i tisdags....
Kram på er ♥

2 kommentarer:

Nina sa...

Kramar om!
Nina

Mamma Z sa...

Ja den kunskap som Bo bestitter skulle verkligen behöva ut till så många fler!
Ja har också lyssnat till den långa föreläsningen. Känt att så mycket av de råd han gav skulle vi behövt när dte var som värst med alla utbrott..

Har sagt det för och säger det igen. Vilken toppenmamma Turbo fick i dig <3 Som försöker på alla sätt för att hjälpa honom!

Kramar i massor