onsdag 29 maj 2013

Uppstyrning

På skolan idag har de ritpratat om flytten med Turbo. De har också styrt upp en del annat med hjälp av bilder eftersom det kommer lite annorlunda dagar framöver i o m att vi närmar oss skolavslutning. Vi gör ett försök med sån här uppstyrning få se om Turbo blir lite lugnare. Nu väntar jag också in lite schema från korttids också så får Turbo en bättre bild av den närmaste tiden. Jag hoppas verkligen att detta ska hjälpa honom att bli lugnare för det börjar kännas jobbigt att ha det så här turbulent i vardagen.




Men det är förstås mycket som händer som inte är som vanligt. Idag hade den nya läraren (jag kallar honom för Joakim här på bloggen) som kommer i stället för Palle nästa termin, varit på besök hos Turbo. Jag tror det är tredje gången de träffar varandra och tanken är att de ska träffas ett par gånger under sommaren också genom korttids hjälp. Det behövs absolut, eftersom Turbo inte känner sig trygg efter dessa gånger bara. Nästa vecka ska vi föräldrar också träffa Joakim för att vi ska bekanta oss med varandra. Alltid spännande när man träffar ny personal.




Tack för era kommentarer här på bloggen och jag ska spinna vidare på ett par av dem jag fått. Först och främst Tack Frant för komplimangen över bilderna! Blir så glad! Sen nämnde du om en biltur kunde vara ett alternativ för att kunna nå Turbo och prata ut med honom. Många tycker att det är lättare att prata när man åker bil, men tyvärr stämmer inte det på Turbo. Jag försökte lirka med honom idag när vi tog en omväg hem från skola och fritids, men det måste ju vara helt rätt läge och det blir det inte bara för att man sitter i en bil med honom. Tyvärr...




Nina funderade också om det kunde vara en kombination av allt nytt som oroar Turbo. Och visst kan det vara det! En sak kanske hade gått, men nu är det många saker samtidigt och då blir det för mycket. När det blir så här många saker som oroar på en gång så är det naturligtvis inte lätt för Turbo att peka på något specifikt som är jobbigt. Så det man kan göra i nuläget är nog att underlätta för honom genom att vara övertydlig med hjälp av bilder och förberedelser.
En tanke jag fick är också att han ganska nyligen har gått igenom en massa förändringar med flytten av korttids och byte av personal där och trots allt klarat det otroligt bra. Dessutom fattas Tina på resursskolan som var hans trygghet från början (hon är fortfarande sjukskriven). Att det kommer många förändringar igen så tätt inpå allt detta, var nog inte så lyckat.




I morgon ska de på resursskolan gå och titta på det nya stället där skolan kommer att vara fr o m nästa termin och det blir ju spännande. När jag läste i kontaktboken om det tidigare i veckan så blev jag lite fundersam över upplägget och jag pratade med Turbo om det. Och mycket riktigt så var det en detalj där som han hade åsikter om. Jättebra att han kunde berätta det! Han ville inte gå med de andra tre eleverna över samhället på väg dit utan han ville gå före de andra med en lärare. Att gå tillsammans allihop skulle bli för rörigt för honom precis som min magkänsla sa. Underbart när han talar om själv hur han behöver ha det!!

Nu ska vi ta lite dusch- och kvällsbestyr här få se om vi klarar det utan utbrott idag.....

Kramar till er alla ♥

3 kommentarer:

Anonym sa...

lycka till. ni är super föräldrar:)

En fråga. Är det klassisk autism turbo har? Eller är det atypisk?

Nina sa...

Ja, ni är fantastiska! Det kommer bli bra :) Förstår att det tar på krafterna.. Den där vilan, den ligger rätt långt ner på prio-listan för det mesta, tycker jag.. *spänner ögona i dig lite* :*
Kramar om massvis!
Saknar ju...
Nina

Tina sa...

Håller tummar och tår att det vänder nu mot lugnare tider. Ja vi kan bara ana hur rörigt allt nytt blir i Turbos huvud, är säkert jätte tufft för honom . Kramar i massor