måndag 24 oktober 2011

Små förändringar i skolan

Jag är visst inne i ett litet stim här... hade tänkt fortsätta på den djupa linjen idag också med en tillbakablick, men jag tror jag ska bespara er det. Kan bli lite jobbigt med all sorg och vemod som kommit nu i några inlägg. Kanske tar jag det i morgon eller så... Det får bli ett "vanligt" inlägg idag ☺




I morse var sonen otroligt trött, han sa att han ville vara hemma från skolan. Men att börja vara hemma för att man är trött - ja, då lär det bli många hemmadagar och det går jag inte med på. Så jag skojade lite med honom - sånt som jag visste att han skulle reagera positivt på, annars kan det få motsatt verkan och sluta i utbrott i stället. Gäller att ha rätt balans där. Taxin kom och sonen var färdig, skönt!

Fr o m idag ska de lägga upp lektionerna på lite annat sätt på resursskolan. Lektionerna hålls som vanligt i sonens egna rum (ensamlektioner) och hittills har han haft Mk som sin egen assistent och det kommer väl att fortsätta så. Skillnaden blir att han kommer att ha vissa lektioner med en av de andra i personalen. Kanske en eller två lektioner / dag kommer att vara med någon annan än Mk. Nu har de färgat schemabilderna så han ska veta vem som kommer att vara hos honom under lektionen. Personalen har var sin färg på bildschemat. Blått är alltså Mk:s färg.




Jag tror nog det kan bli vettigt bara man inte förändrar för mycket på en gång utan tar det försiktigt i början. Han känner ju den övriga personalen också, bara att han känner Mk bäst och känner trygghet med honom. Sen har de olika utbildning så för den sakens skull kan det nog vara bra att variera sig också, men som sagt, bara det går försiktigt fram. Jag tänkte vara extra observant denna veckan för att se hur han mår när han kommer hem på eftermiddagarna. Idag har han haft ett par lektioner med en lärare på skolan, Nk, och just nu är han väldigt lugn. Antar att dagen funkat för dem.


När jag rensade bland lite rämmil här hemma i lördags hittade jag en grej som fick mig att le lite. Det var ett häfte de hade i skolan när sonen gick i fyran. Han hade svarat på lite frågor och det var jättekul att läsa svaren idag. Tre år - det händer mycket under den tiden. Men det var fascinerande att se vad som skrevs och man kände igen det.



På bilden här kan man skymta uppe i vänstra hörnet att han skrivit att Michael Jackson var hans favoritartist :) Jo, det var en period.... Smultronstället tycker jag var kul: Under altanen hemma! Han hade ett litet krypin under altanen som bara var hans. Han samlade grejer där och kunde sitta där och filosofera. Han sprang alltid (eller oftast) dit när han var arg när han var ute i trädgården. Tappade man bort honom så visste man garanterat att han satt där. Man blir nästan lite nostalgisk när man hittar såna här grejer.... ☺

Nu har det blivit promenaddags för mig. Bäst att ge sig ut om jag ska hinna tillbaka tills det blir läggbestyrsdags - min tur idag. Ha det gott alla ♥

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jamen så mysigt att hitta sådana gamla skrivböcker. Förstår precis, det är så kul, lite som att titta på gamla foton från småårstiden och gamla "specialintresen". Tror det var för några veckor sedan vi satt och tittade på gamla foton och sonen här var ju helt tokig i kastruller och lock en ganska lång period. Och jag vet inte hur många foton på honom med en fot i en kastrull eller sittandes i dem jag hittade :)
Det värmer i mammahjärtat...
Man kommer ju oftast ihåg de bra sakerna som tu är ;)
Kram på dig vännen och sov så gott

mariellejohnsson sa...

Vilket bra schema! Stora bra bilder och så färgerna.
Kram!