.....inte ett enda samtal har jag ringt idag ang. den kommande skolsituationen! Jag var tvungen att koncentrera mig helt på jobbet idag, börjar ligga lite väl långt efter med mitt arbete. Snart får man väl sparken ;). Det är iaf otroligt vad tid man får lägga ner på sånt här i onödan, eftersom det borde vara en självklarhet att eleven får en skolgång som passar ens situation - och detta utan kamp! Men imorgon får det väl bli nåt samtal igen då....
Igår eftermiddag var sonen lite orolig och labil. Jag hade tänkt han skulle följa med på min runda med bilen, behövde lämna och hämta grejer i en grannkommun. Men han satte sig på tvären (trots att han var förberedd), och det läget som var igår så fanns det inte en chans att förhandla med honom. Mannen fick komma hem tidigare från jobbet så jag fick åka iväg sen. Det är ett pusslande i en sån här familj för att kunna få nödvändiga saker gjorda, p g a att man aldrig kan lämna sonen hemma ensam.
Vet inte riktigt vad sonens humör igår berodde på. Min första tanke var att han var trött, sen började han prata om att de haft prov i skolan. Kanske tyckte han det var jobbigt - svårt att veta när han inte kan få ut det i så mycket ord hur han tänker och känner. I morse var han på bra humör igen, men i skolan har han varit orolig och lite stökig. Få se om vi är på väg in i en down-period igen....
Sonen var riktigt stolt igår när han kom hem från skolan iaf. Han hade med sig ett stooort gosedjur som han hade sytt i slöjden.
Flera gånger genom åren har han imponerat på mig över hur duktig han är. Han har sytt en del riktigt fina grejer. Sen började han prata om att det snart är sista gången de har syslöjd. Nästa termin är det träslöjd och sen är det slut på den skolan.... Vad sonen inte vet är att man bestämt att han inte kommer att ha träslöjd utan får fortsätta med syslöjden i stället. Orsaken är den att träslöjden är för farlig ihop med sonens diagnoser. Tidigare har man ordnat så han fått haft lektion ensam med en assistent eller obehörig lärare. Och det har de kommit fram till att det blir inte bra. Det blir ingen meningsfull undervisning. Syslöjden är lättare för där sitter han i ett eget rum i anknytning till de övriga och har då tillgång till syslöjdsläraren under lektionen. Sen hjälper assistenten till så han har fokus på det som ska göras bl a. Detta är ett exempel på hur man anpassat skolan för sonen, så han klarar av den på ett bra sätt....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar