söndag 11 november 2012

Speedad helg som blev lugn

Helgen snart till ända! Inför varje hemmahelg (varannan helg) så undrar vi hur den ska avlöpa. Helgerna är ju inte som vardagar och har inte samma rutiner och schema. Vardagarna är på nåt sätt lättare med Turbo. Det har varit både bu och bä denna helg, fast ändå inte så farligt bu kanske ;)


Grannens tjur värmer sig i solstrålarna :)

Jag märkte i fredags när jag kom hem på kvällen att Turbo var lite speedad. Tröttheten kom sen på kvällen och då måste man bara göra läggproceduren så kort som möjligt. När man väl gått över gränsen - och det vänder blixtsnabbt - så blir det inte många rätt för honom.

Lördag morgon var också stökig som vanligt, men jag tyckte den var snäppet värre än den brukar. Om det inte vore för sonens integritet så skulle jag gärna filma honom under morgonstunden för det är obeskrivbart! Vi försöker få i honom medicinen så fort som möjligt, men det måste också tas vid rätt tillfälle så det inte blir fel för honom då det lätt blir utbrott i stället och medicinen flyger i golvet. Sen efter ett tag så märker man att lugnet lägrar sig. Innan dess finns det inget uns av styrsel i den där långa kroppen eller munnen. Nu har han också tappat respekten för sin pappas skada med revbenen eftersom mannen är uppe och hyfsat igång igen. Så nu kan man inte längre lita på att Turbo är försiktig.....




Igår (lörd) fick jag rensat lite i Turbos gamla papper och leksaker i en hörna här. Det man slås av är att inte mycket är helt. Vi har ju en äldre son också och Turbo fick de leksaker och spel som fanns kvar efter honom. Efter Turbo finns det knappt något som går att spara eller ge bort. Impulsivitet, hyperaktivitet och aggressivitet är det som tagit sönder allting. Så det hamnar i sopsäcken i stället. Tur att det ändå har kunnat användas av de två barnen vi fick.




Jag och Turbo var ensamma ganska många timmar igår mitt på dagen och igår fick man skavsår i öronen! Det var mycket pladder, sång, tjo och tjim som kom ur Turbo. På något sätt kändes han speedad. Jag gjorde så att jag testade en ny grej medicinmässigt igår. För att se om vi kunde rädda kvällen lite grand. Många barn som äter den medicin som sonen äter, märker av att det inte varar hela långa dagen utan att den går ur frampå eftermiddagen. Vi har väl inte märkt det på Turbo, men igår kände jag att det var tillfälle att testa påfyllnadsmedicinen som vi fått utskrivet av hans läkare. Den ska vara i fyra timmar i kroppen så han fick den vid 18-tiden. Oj, vilken skillnad det blev! Kvällen gick i mysighetstecken och blev hur lugn som helst!! 23:15 bad han om att få lägga sig och det var bara sista minuten som blev aningen stökig.

Om ni följt bloggen ett längre tag så vet ni att jag är emot medicin, men har verkligen fått lära mig att det ibland är nödvändigt med medicin för att man ska överleva. Nej, jag överdriver inte! Om Turbo skulle varit helt omedicinerad under alla dessa år så hade jag nog suttit inburad nånstans och vad som hänt med Turbo..... nej.... det vill jag inte ens tänka på...... Men jag ger inte Turbo medicin förrän det är helt nödvändigt och efter det att man anpassat miljön för honom så det inte beror på det.


Oswald

Den här helgen känner jag mig faktiskt ganska nöjd med! Har fått en hel del gjort. Jag har t om  svarat på de mail från er läsare som jag inte svarat på tidigare och det känns befriande skönt. Hoppas ni vill återkomma och berätta hur det går för er! Det var ett mail som adressen inte stämde på längre. Du Rosmarie (skriver inte ut ditt fullständiga namn, vill ju hålla dig anonym här) får gärna höra av dig till mig igen så ska du få svar.
Är det någon annan som inte fått svar så hör av er igen, ert mail har nog isf försvunnit ut i cyberrymden nånstans....

Måste tacka er läsare för era härliga kommentarer här också!! Jag gillar dem verkligen! Fortsätt gärna med dem, för de är lite av mitt bränsle som jag lever vidare på....  Ha en fortsatt fin söndagskväll!
Kram, kram och åter kram ♥

4 kommentarer:

Nina sa...

Medicin är nödvändigt ibland, oavsett om det är av fysiska eller psykiska skäl! Det är ju toppen att det finns :)

Sandras grejor går sällan sönder. Dels leker hon inte så mycket, och är väldigt försiktig av sig. Och vi har ingen som kan ärva.. Så vi samade nyligen ihop en massa och gav till barnavdelningen där Sandra låg inne. Då kommer det iaf till användning :)

Att filma är faktiskt inte så dumt alls.. Man kan ju radera det sen, men man ser en massa saker när man tittar utifrån. Det är väldigt bra om man har nåt bekymmer som man inte kommer tillrätta med.

Skönt att helgen gick hyfsat bra iaf, trots speedigheten. Känner igen det där med skavsår i öronen och isäng innan tröttheten kommer ikapp :)

Önskar er en fin vecka!
Kram Nina!

Tina sa...

Ja det märks när det börjar styra mot för trött här också. Gäller att bryta i tid om det går. Glad för er skull att det finns medicin som hjälper, ja inte att han behöver såklart men att det funkar. Vi har prövat mycket men inget funkar mer än för nån dag.
Det var lite samma här i helgen, speedat men funkade.
Kramar i massor från mig

Anonym sa...

Tack för att du delar med dig av ert liv kring Turbo. Jag suger i mig vartenda ord. Känns som om jag kommer att besparas en hel del uppfinnande-av-hjulet kring min "Sheldon" som påminner en hel del om Turbo.

Kram / Emelie

Anonym sa...

Apropå Turbo och din mans revben;

Jag brukar säga:

"Att det gör ont att föda barn var det många som sa, men ingen enda sa hur ont det kan göra rent kroppsligt att ha dem, när de till exempel kliver på en."

Men det var å andra sidan ingen som sa att vissa barn som föds är så väsensskilda att det på snudd är som att få ett barn från en annan planet.

Kram en gång till / Emelie