tisdag 10 juni 2014

En liten seger och en skön bekräftelse

Ooops, vad nyfikna ni blev på mina sista rader i förra inlägget! Bäst jag skriver en förklaring, blir väl lynschad här annars ;) Men så stort är det inte... eller, jo, för oss är det stort men för en standardfamilj så är det inget särskilt. Jag ska förklara.
Detta är sista veckan i skolan inför sommarlovet. Assistent Kent är sjukskriven och därför måste Turbo vara hemma månd - onsd. Torsdag och fredag jobbar Nisse så då ska väl allt vara ok igen. Men det betyder att det inte blir mer lektioner än det som är på torsdag. Tråkigt för både Turbo och lärare med ett sånt abrupt avslut. Det kändes inte alls bra.




Sen kom jag på en idé som jag tänkte köra på! Jag la fram idén för Turbo och här kände jag att jag kunde min son utan och innan och tryckte på rätt knapp. Sån underbar känsla när det gick hem!
Jag la fram idén som en bestämd tanke från mig, ingen fråga utan "nu tänkte jag att vi gör så här". Lite vågat kanske, men det kändes rätt i situationen.
Idén var att jag skulle skjutsa in Turbo till skolan precis till lektionstid, han skulle ha lektion medan jag väntade och sen skulle vi åka hem igen. Och vet ni, det funkade!! Vi genomförde det!

Detta betyder att Turbo känner sig trygg med läraren Ulla som började i februari! Helt fantastiskt skönt att få det bekräftat! Han hade protesterat mot min idé annars, han hade inte åkt till skolan om inte tryggheten fanns.
Nu hör det till att det inte finns andra elever runt Turbo. Den enda han träffade, var Ulla, så det fanns inga andra störande moment omkring honom. Nu var han med mig eller Ulla, vuxna personer som han känner. Det här kändes oerhört bra! Jag kommer att utveckla detta med skolpersonal och hur det kunnat bli så här bra, senare i veckan.



I övrigt har väl dagarna flutit på bra här. Det märks att Turbo är i harmoni och det är så otroligt skönt med en sån period, nu när det ändå är lite struligt med sjukskriven personal. Det underlättar väldigt mycket om Turbo är i balans. Jag och mannen går i skift här för att sköta våra jobb. Men det funkar om det inte blir nån längre period.

Nu behöver jag lotsa Turbo lite så det får bli allt för idag. Kram på er ♥

5 kommentarer:

Lena sa...

Vilken härlig känsla :D
Vad roligt att det fungerade så bra.
Kram <3

Lena sa...

Vilken härlig känsla :D
Vad roligt att det fungerade så bra.
Kram <3

Annelie L sa...

Härligt, Ulla har tydligen vunnit hans förtroende. Kram till hela familjen ❤️

Nina sa...

Jamen wow! Så klart att det är stort, det är ju ett enormt steg ju!! Bra jobbat av er och Ulla också, måste jag säga. Jag gissar att en orsak är ett bra samarbete mellan er?!! Eloge till Ulla och alla andra lärare som fattar hur viktigt ett samarbete är.

Kramar!

Mamma Z sa...

Kom att tänka på en sak som jag inte frågat om tidigare.
Vad gör Turbo hela sommarlovet? Fixar han att sysselsätta sig själv eller behövs ni där för honom mycket? Tänker en hel del på hur min grabb är nu. Att man behöver lotsa och vägleda vad man kan göra med all ledig tid.

Glad att skolproblemet löste sig tillfälligt ;)

Saknarkramen den stora