torsdag 30 september 2010

NU har jag tröttnat, NU är det dax! **** AS/ADHD

Efter alla dessa år med ett barn med både AS och ADHD så är vårt hus väääldigt nerslitet. På senare tid har varken ork eller tid funnits att åtgärda det. Man har också tyckt att det kommer ju att slitas snart igen och bli fult... Men nu har jag tröttnat på att bo i ett skamfilat hem - skäms för att visa upp det.... Nu tycker jag att det är dax att ta tag i det, vi börjar nånstans och fortsätter på andra ställen succesivt.

Det som är mest akut är HALLEN. Oj, vad slitet. Golvet ser ut så här

Tapeterna hänger och slänger

Men om vi nu ska renovera upp det, så vill man ju att det ska hålla ett tag. Gäller alltså att välja rätt material som tål tuffa tag.

Om jag först tänker på golvet så skulle jag vilja ha klinkersgolv med golvvärme. Men håller det, eller blir det lätt flisor som går ur klinkersen när sonen kastar grejer i golvet?? Ska man istället välja klick-golv eller plastmatta?? Å andra sidan så går det ju "flisor" ur ett klick-golv också, det finns det bevis på här hemma. Så vad är bäst? Jag vet inte alls!

Och väggarna, vad ska man ha där för att inte sonen ska kunna ta tag i en tapetflik och bara dra loss stora bitar. Det måste också vara lätt att måla över eller fixa till på annat sätt om han ritar eller kanske rispar eller trycker in nåt kantigt i väggen. (Här kan ALLT hända.) Vad ska man ha då?? Jag vet inte här heller vad som är bäst! 

Som ni förstår så tar jag mer än gärna emot tips. Jag vet att det är många av er bloggläsare som är duktiga på inredning. Men det ska inte bara vara snyggt - det ska tåla tuffa tag också. Så snälla ni - hjälp mig nu! Skulle bli jätteglad om ni skrev ner några tankar i en kommentar, så nu vill jag ha många kommentarer .

1 kommentar:

Thomas sa...

Hej !
Jag hade valt en tålig plastmatta eller linoleum matta samt målade väggar som både är lätta att måla om och fräscha upp och går att göra dekorationer och färgkombinationer i det oändliga.

Lycka till !

// Thomas