onsdag 22 september 2010

Att köpa skor.... **** AS/ADHD

Oj, så trött min grabb är, vet inte om skolmästerskapet sög musten ur honom totalt eller om det är nåt annat. Han ber om att få lägga sig tidigt... inte mig emot, eftersom han har lätt till utbrott när han är så här slut.

Måste bara berätta hur det gick till när jag skulle köpa nya idrottsskor till sonen igår.... ytterligare ett bevis för att vi måste ordna saker på ett annorlunda sätt.

Jag har hittills inte tagit med mig sonen när jag köpt kläder eller skor, utan jag har gått efter ögonmått när det gäller kläder och mätt fötterna när det gäller skor. Nu har han precis vuxit förbi mig i skostorlek, så jag provar och kollar så skorna är 1-2 nummer för stora för mig. Sen kan man alltid byta, dessutom får man dem på öppet köp ganska länge. Så för mig är detta inget problem.

MEN, för expediten jag fick så blev det ett stort problem när grabben inte var med i affären. Skor kan man inte köpa utan att prova, fick jag höra! Det var visst noga med längden och vikten på killen och även hans sätt att röra sig, för att få några som passade. Men hallå, jag ville ha en allroundsko till inomhusidrotten i skolan - han skulle inte ha skorna till att gå omkring flera mil i veckan i!

Till slut "fick" jag iaf köpa ett par som han trodde skulle bli bra - och det tror jag också.

När man blir mamma till ett barn med AS och ADHD så måste man förenkla för sig så mycket som det bara går. Detta var en sak som jag ville få genomfört på ett enkelt sätt. Det har funkat hittills och jag hoppas det ska funka ett bra tag till....

För att det skulle fungera för sonen på bästa möjliga sätt att följa med till affären och prova, så skulle jag behöva förbereda detta noga. Jag skulle behöva gå till affären först, se ut 3-4 skor som vi tror skulle passa och lägga undan dem till ett tillfälle då sonen är med. Sonen skulle i förväg behöva veta att vi ska gå in i affären, prova 3-4 skor och sen gå ut. Detta är ju ett lite omständigare sätt, så jag kör på min linje ett tag till....

Inga kommentarer: