fredag 27 mars 2015

Tack för bra jobb, killar!

En stor eloge ger jag idag till två personalkillar - korttids-Tom och assistent Kent! Bra jobbat idag! Men jag kommer till det sen, jag tar det från början....

Usch, det har blivit många snabba förändringar för Turbo nu och så även idag. Jag bävar lite för kvällen och räknar kallt med att det blir utbrott. Det känns som det skulle kunna rinna över snart.
Det började med att jag gav Turbo besked i onsdags morse om ett assistansbyte till nästa vecka. Suuurt!! Sen kom det olyckliga med instruktionsändring på en lektion i onsdags som störde hans tankebana, och som gjorde att ett stort utbrott låg en hårsmån bort. Efter det bar det iväg direkt till korttids.

Igår (torsd) satt oron fortfarande kvar efter lektionsfadäsen och därför uteblev lektioner igår. Turbo klarade inte lektion, sa han. I det läget går det inte att pressa honom, utan omgivningen får vackert backa.



Natten till idag sms:ar jag fram och tillbaka med assistent Timmy och till slut stod det klart att han inte skulle kunna komma till skolan och jobba med Turbo idag. Jag meddelade Tom på korttids där Turbo befann sig och Tom fick ta den smällen att delge Turbo den snabba förändringen efter väckning i morse. Här litar jag helt på Tom som varit en klippa på korttids under några år nu. Han klarar situationen även om den inte blir alltför rolig. Och visst, han hade fått det lite svettigt - men alla jobbpass ska kanske inte vara alltför enkla.... ;)

I stället för att åka taxi till skolan så fick jag hämta hem Turbo i morse. Någon skola blir det ju inte utan assistent.
Sen hade jag och mannen ett möte på jobbet som jag behövde vara med på senare under förmiddagen. Jag ringer Kent, som jag vet har ett späckat schema och redan är supertrött. Går det så går det.... fick lite dåligt samvete där... Men jodå, trots att han hade dubbeljobb idag och jobbar hela helgen, så kom han ett par timmar på fm så jag fick åka till det där mötet. En stor eloge för den uppoffringen!! Kent har ju en massa mil att åka hit till oss.
Återigen blev det en hastig förändring för Turbo - först besked om ingen skola, sen besked om att Kent kastas in här helt plötsligt! Även där litar jag på personalen - Kent fixar det mesta även om det ibland blir extra tufft!



Men nu får vi nog gå lite på tå resten av dagen. Det vore konstigt om det inte blir något utbrott efter de här senaste dagarnas alla plötsliga förändringar. Hur mycket ska Turbo tåla?? Men nu är det helg och kraven kan sänkas och vi kan ta det så lugnt det bara går. Men åhh, vad jag önskar vi hade en hel dröse med personalkillar som Turbo kan acceptera att vi "kastar in" helt plötsligt, och han känner sig trygg. Ett önsketänkande.... men jag har ändå mina funderingar på någon mer möjlig.... Turbo har svårt med snabba förändringar, men det gäller då för assistenten att ha förmågan att hantera situationen. Ibland kan det ju bli nödläge så vi är tvungna att kasta in någon helt plötsligt.

Ha nu en riktigt go fredagskväll var ni än befinner er! Vi lägger på ett kol och försöker här med :) Kram på er ♥

1 kommentar:

Lena sa...

Alltså erat assistansbolag är ju guld!! Hoppas det inte blev allt för tufft ikväll.
Kram och ha en fin helg ❤❤❤