onsdag 8 januari 2014

Bläckläck och "curling"

Det verkar som Turbo blev lugnare av min genomgång igår eftermiddag. Jag gick då igenom lite schema över hur det ser ut de två dygn jag är borta nästa vecka. Igår kväll var allt lugnt och i morse var han på ett strålande humör! Skönt det!

Första skoldagen på några veckor och allt var till belåtenhet. Tror han har längtat lite efter det och nu när han har sina fina assistenter omkring sig varje dag så fungerar det kanon. Men som sagt, det är dåligt med lektioner.... Endast matte står på schemat eftersom det inte finns lärare och har inte funnits på ett bra tag nu. En lärare är på ingång i februari och det är bara att hoppas att hon ska funka ihop med Turbo och att hon lär sig läsa av honom - för det är mycket viktigt!

En incident hände idag precis när mattelektionen skulle börja. Gymnasieläraren i matte kommer ner till Turbo i hans lokaler. Turbo skulle bara sätta sin mobil på laddning när detta händer:


Avtorkad så gott det går..... 

Någon bläckpenna har läckt i hans ryggsäck och kletat ner laddare till mobilen, laddare till iPad och även en av hans kära pysselmanicker (typ Rubik´s kub fast i annan form)! Som bäddat för utbrott. Men assistent Kent fixade det med bravur och Turbo gick in och hade sin mattelektion lugnt och städat! Vad glad man blir :)

När skolan slutade så tog fritids/korttidspersonalen Valle över på eftermiddagen i skolans lokaler. Det har nog också avlöpt bra. När jag hämtade Turbo på eftermiddagen efter mitt jobb, så tog vi en omväg hem. Turbo vill gärna det på onsdagar och det gör jag så gärna. Idag märkte jag att han var på bra humör. Munnen gick och den var glad! Härligt! Undrar om vi kan pusta ut och tro att det var osäkerhet inför mina bortadygn som spelade honom ett stort spratt i måndags? Jag hoppas iaf på det. Än så länge är den här dagen kanonbra!

Måste bara visa hur det såg ut här hemma igår eftermiddag. Turbo har varit långhårig länge, men vi har skjutit upp och skjutit upp det där med klippningen. Men igår så bestämde jag mig för att nu får det bli av. Här sitter han framför datorn och spelar samtidigt som jag klipper honom. Det skulle vara stört omöjligt att få honom att sitta still rakt upp och ner och inte göra något samtidigt. Det är inte världens bästa för mig att klippa och komma åt överallt, men vad gör man inte?!? Vissa kallar det curling.... i vår familj kallar vi det anpassning! :)




Kram på er alla ♥

1 kommentar:

Nina sa...

Absolut bästa sorten av anpassning! Dom som säger curling vet inte bakgrunderna. Smart du är :) Att gå till frissan då, har han det nån gång? Gissar att det inte skulle funka?!

Otroligt bra gjort at Kent att avstyra oro och utbrott! Håller mer dig om att även ni har världens bästa assistenter :) Det finns verkligen personer som valt rätt jobb!

Skönt att lugnet verkar ha lagt sig efter dina genomgångar :)

Snart ska du få en riktig kram med du får nöja dig med en cyberkram några dagar till ;)
Kram Nina!