onsdag 21 augusti 2013

Vi håller andan....

Ja, här håller vi andan för den här skolstarten har gått för bra för att vara sann! Allt det nya som möter Turbo första dagen han kommer till skolan och ändå går det smärtfritt! Ofattbart! Vi gläds över detta jättemycket men vi vågar inte ta ut något i förskott för vi vet att det kan vända på en sekund. Jag kommer så väl ihåg hur det var när han började 7:an.... Dag 1 gick helt underbart bra och Turbo var på ett strålande humör. Dag 2 fick jag åka och hämta hem honom eftersom det stora kaoset var ett faktum. Därför vågar vi inte tro att allt det nya bara accepteras så där rakt av, men vi får se. Jag är ändå hoppfull.

Igår var som sagt första skoldagen i årskurs 9 för Turbo. Lokalerna är helt nya. Dessa tror jag han accepterat rätt bra. Vi har haft bilder uppsatta här hemma väl synligt så han har sett dem varje dag ett bra tag nu. Han har också fått hälsa på i lokalerna under sommarlovet så lokalbytet har nog sjunkit in rätt bra.


Oswald

Läraren Tyra finns kvar sen förra läsåret, men Palle gick i pension när sommarlovet började. Han har blivit ersatt av en 30-årig lärare som jag kallar Joakim här på bloggen. Så ett nytt ansikte finns runt Turbo nu. Det verkar som det fungerar bra eftersom Turbo är hyfsat harmonisk nu.
Idag hade Turbo också fått träffa ytterligare ett nytt ansikte: matteläraren som lånas från gymnasiet för att undervisa Turbo i det ämnet. Han hade kommit och hälsat på där Turbos grupp är och det verkar som de fann varandra.... iaf idag innan allvaret börjar med ordentliga lektioner. De hade aldrig träffats tidigare.

Jag hämtade hem Turbo på eftermiddagen efter fritidstid och Tom lämnade över honom. Lite funderade jag på om det goda humöret berodde på att Tom jobbat sista timmarna med honom. Men skulle det ha varit något som inte varit bra under själva skoldagen så hade det ändå märkts när han landat här hemma. Så jag tror verkligen på att det varit bra de här två dagarna. Turbo har varit extra pratig och berättat grejer och det brukar han inte göra. Jag hoppas verkligen detta håller i sig så har vi ju fått en drömstart på läsåret.




Att vi är så väldigt glada över att det gått bra de här dagarna beror på att vi vet hur det blir när det inte fungerar runt Turbo. Bemötandet är så viktigt, hela vår vardag påverkas av det. När det inte fungerar runt honom så kommer de där utbrotten som ett brev på posten och det vill vi helst undvika, för de där utbrotten är inte roliga nu för tiden när han är så stor och stark. Både inredning och en själv går sönder om det vill sig illa. Att ha det så under nån vecka - eller en enda dag räcker - nej, det tar oerhört på krafterna.

Som sagt, än är det för tidigt att säga hur skolgången kommer att arta sig. Men vi är glada för de dagar vi får som är toppenbra.




En fråga som dök upp efter förra inlägget var om det var Dammsdal i Vingåker jag syftade på när jag skrev om internat som alternativ för Turbo om det inte fungerar med gymnasium här på vår ort. Ja, Dammsdal är ett tänkbart alternativ. Sen finns det också ett gymnasium i Tidaholm som kan vara lämpligt. Om det skulle behövas så får vi kolla upp lite mer på allvar. Men.... det finns inte på kartan för oss än att han ska gå på internat..... Vi hoppas på att han kan gå gymnasiet på hemmaplan.


Felix

Och till Nina kan jag nog bara säga att Ja, jag tror gymnasiet kan neka Turbo en plats här på orten om de känner att det blir för svårt att tillgodose hans behov. Han är ingen enkel elev och de har aldrig haft en elev med denna problematik. Och ja, vi har en IP och LSS-handläggaren är med på tåget. Hon och även den man som har positionen mellan skolchefen och rektorerna är helt på det klara med att Turbo mår bäst av att vara på hemmaplan under gymnasietiden. Han som sitter mellan rektorerna och skolchefen säger tydligt att gymnasiet har i uppdrag att lösa detta..... Dessutom skulle det bli betydligt billigare för kommunen om de löste det på plats. Det är dyrt att skicka elever på internat.... så här i spartider.....

Kram och go´natt alla ♥

1 kommentar:

Nina sa...

Jamen du, då oroar vi oss inte nu utan det kommer troligtvis lösa sig ska du se :)

Jag håller tummarna för att den fina skolstarten håller i sig!

Kramar!
Nina