lördag 10 augusti 2013

Mycket har hänt idag!

Oj, vad det händer grejer här idag!! Men mer om det senare. Jag kan börja med att rapportera att Tom fick med sig Turbo till nya skollokalerna igår under fritidstiden. De kikade runt där och allt verkade lugnt och bra. Nu var de ju ensamma där och det var väl bäst så, kan jag tro. Jättebra att det gick att gå dit med Turbo så han får en sakta invänjning. När jag gick igenom bilderna med Turbo så sa jag till honom att han får gärna vara delaktig och möblera om om han tycker det skulle vara bättre. Men han verkade inte ha så mycket att protestera om. Han sa att det inte var bra när jag pratade med honom på kvällen, men inga vilda protester iaf. Självklart känns det för honom att det blir en förändring, men det är iaf inte någon katastrof i nuläget.

Nästa vecka ska de gå ett steg till i invänjningsproceduren och jag håller er underrättade om hur det går. Det blir säkert en spännande vecka!





I morse var det höga förväntningar hos Turbo redan från start. Vi beredde oss på en orolig morgon, men det gick hyfsat även om vi fick ligga i ordentligt i assisterandet, mannen och jag. Assistent Kent skulle komma kl 10 och ta hand om Turbo hela långa dagen. Turbo fick landa lite med Kent här hemma en liten stund, sen begav de sig iväg på en utflykt. De har fortfarande inte kommit hem..... Jag har iaf fått några rapporter om att de har kul! Ska berätta i morgon vad de varit ute på. Spännande att se hur trött Turbo är efter det här :)

Jag och mannen fick oss alltså en "gratis" ledig dag här hemma och vi har fått en hel del gjort. Jättehärligt! 
Mannen har på ett dygn byggt en kattgård! Eller, det är egentligen en öppen veranda som han gjort väggar av nät och även tak med nät. 




Vi har ju haft problem med Felix att han inte passar i någon typ av sele, det funkar helt enkelt inte så nu ger vi honom inte någon mer chans utan nu får det bli kattgård om han vill vara helt ute. Kanonbra blev det för nu kan de gå ut från den inglasade och innätade verandan till kattgården hur de vill. De kan alltså själva bestämma om de ska vara under tak eller ute där det är helt öppet, förutom nätet då. Så nu får de faktiskt vara nöjda! 




Häromdagen fick jag mig en snilleblixt också. När jag var nere i källaren så landade mina ögon på en ljuskrona i smide som vi brukar använda när vi bastar. Nu fick jag den idén att jag kunde sätta den i matrummet ovanför barbordet. Jag saknar lite lyse där ibland när jag sitter därinne när Turbo håller på med datorn och jag behöver vara lite nära. Men varför inte använda den, tänkte jag. 




Sen när jag funderade vidare - varför inte sätta ihop den med en lampa också! Jag och mannen var in till en mysig liten butik i vår lilla håla på förmiddagen idag för att titta om det fanns någon lämplig. Tjejen där i butiken gör egna lampor av gamla återvunna glasgrejer. Det kan nästan vara vad som helst.... Så jag köpte denna:




Och så här blev det ihopsatt!




Helmysigt i min smak. Och det blev ett steg till i förvandlingen av matrummet till svart och vitt! Tyvärr hann jag inte måla några plankor i panelen under dagen, men det får bli nästa gång Turbo är på korttids. 

Ja, så har det varit idag och vi är nöjda med dagen. Nu väntar vi på att utflyktskillarna ska komma hem om en stund. Säkert är de trötta båda två, vi får se.
Lite funderingar från Nina i en av kommentarerna innan här, kommer jag att svara på i ett senare inlägg, förhoppningsvis nästa inlägg. 

Kram på er så länge ♥

1 kommentar:

Tina sa...

Lyx gård för katterna ! Kanonfint ! Och lampan , wow ! Snart dax att planera en resa till dig känner jag <3 Hoppas utflykten var lyckad ! Bamsekramar av saknad <3