tisdag 7 juni 2011

Debattartiklar

Här hemma råder ett konstigt och ofattbart lugn. Med tanke på att det bara är två skoldagar kvar och sen avslutning på fredag så borde det vara totalt kaos. Ibland märks det att det stirrar till sig och det falerar, men inte alls som vi räknat med. I morgon ska det städas bänkar halva dan, sen en film i nästan två timmar.... ingenting är sig likt mot vanliga skoldagar. Vi får väl se hur sonen mår när han kommer hem i morgon eftermiddag..... Men, men.... det tar vi då.... 

Nu tänkte jag ta upp ett ämne som är på tapeten ibland:

Kostens betydelse?
Det förekommer lite debatt emellanåt när det gäller NPF och kostens inverkan. Vissa studier har gjorts på barn som har lagt om kost.... och resultatet?? ja... en del har blivit av med vissa symptom. SvD skrev för ett tag sen en artikel om detta. Där var det ADHD och kostomläggning som var aktuellt. Studien är ju för liten för att påvisa att det verkligen stämmer att de blivit av med symptom tack vare ändrad kost.

Sen har vi också den mer eller mindre kända danska familjen som har en pojke med autism, som de påstår blivit mycket bättre sen de ändrade kost helt och hållet. Länkar till deras bok så kan ni läsa vad den handlar om. För honom har det uppenbarligen fungerat, eller.....



När vår son var mindre så fick vi många gånger rådet att prova Omega-3 till honom. Många hade blivit lugnare och mer koncentrerade. Oj vad vi hoppades på detta "mirakelmedel". Vi proppade i honom omega-kapslar både länge och väl.... men tyvärr helt utan resultat :(
Vi testade också att ändra kosten. Vi tog bort mjölk, vitt mjöl, gluten, socker m m. Men inget hjälpte, vi såg ingen som helst förbättring. Nu är detta ett antal år sen, tror det var innan han började skolan. Men visst kommer tankarna - tänk om det ändå är nåt med kosten som påverkar! Vi kanske inte var tillräckligt uthålliga i vårt test.... vi kanske inte tog bort alla saker samtidigt utan tog en sak i taget.....


Det som ibland får mig att fundera lite extra på det här är ju ändå att sonen långt ifrån blivit bättre i sin autism, hans autism har blivit mer och mer framträdande och dominerande i hans liv med åren. När vi sökte för problematiken första gången när han var 4 år, så hade vi inte en tanke på autism. Nu är det autismen som styr hela hans och vårt liv. Vad beror det på?? Är det någonting i luften, maten m m som påverkar så han blir sämre och sämre? Man kan ju inte låta bli att undra....



Med hjälp av anpassningar i livet runt honom så lever vi ändå ett drägligt liv just nu, jag ska inte klaga på det. Men man ser ändå med facit i handen att autismproblematiken är så mycket större idag mot vad den var för en del år sen. Man vet inte vad man ska tro på, men vad bra det hade varit om man hade en mall att gå efter - just det här skulle vara bra för just ditt eller mitt barn! Tills den mallen kommer så får man väl använda sunt förnuft och bara gilla läget och göra det bästa av situationen!

4 kommentarer:

Nina sa...

Det är väl just det där som får mig att lite "gå i taket" när jag hör såna mirakel-grejor. att man som förälder känner skuld. Gillar det inte alls faktist!

Därmed inte sagt att det inte hjälper för vissa. Men jag tror (har ju ingen grund för det, men tror alltså) att autism inte går att "bota" eller lindra med hjälp av kosten. Däremot vissa beteenden kanske kan påverkas då, oavsett om man har autism eller inte...

Den Danska familjen var med i ett debattprogram på tv för ett tag sen, som jag såg. Det kom ju faktiskt fram att dom, samtidigt som dom la om kosten, även gjorde en hel del anpassningar. Så jag tror ju mer på att det är dom anpassningarna som orsakar att pojken mådde bättre, än kosten...

När det gäller det där att bli "sämre" (autismen mer tydlig) med åren... För oss tror jag ju att det beror på utveckling. Dels ser man skillnaden mer i jämförelse med nt-personer, ju äldre barnet blir. Sen lär sig personen kanske att säga ifrån på ett annat sätt.

Sandras utbrott har ju minskat drastiskt, och det beror ju på att vi anpassar livet så hon mår bättre. Så egentligen har hon inte svårare för saker utan vi anpassar mer. Förut utsattes hon mer och utifrån kanske det uppfattas som att vi gjorde mer, men nu är det mer begränsat för vi ser vart hennes begränsningar går.

Det är iaf vad jag tror :)
Kram Nina!

Anonym sa...

Jag har läst lite om olika behandlingar mot autism och vissa barn har blivit bra av dem.Jag känner mig bara dålig som förälder att inte jag provat något sådant som kanske kunde ha gjort honom bättre.Vår 11-åriga son har autismen och han har haft borrelia.Det inverka mycket på hans utveckling,nu tampas vi med hans mage som inte fungerar så bra.Annars är han en lugn kille som jobbar flitigt i skolan och trivs med lagom aktiviteter hemma.Det stämmer att det blir mer påtagligt då de blir äldre men jag tycker min son är unik som han är.Han ger så mycket tillbaka på sitt vis.Vi gör vårt bästa för våra barn och det är huvudsaken.Kramar från Åland.

Lenaeff sa...

JAg kan inte annat än att hålla med i mångt och mycket, både det du skriver och det Nina säger. JAg tror att man av många bäkar må får en stor å. Alltså så menar jag att jag inte tror ett dugg på mirakelmedel jag heller. Isåfall skulle ju varenda läkare förespråka det. Sen finns det givetsiv barn med autism som har känsliga magar, är känsliga mot vissa ämnen precis som alla andra barn och själklart blir de bättre om man förändrar det. Samtidigt om man gör detta så växer ju barnen, man växer även som förälder mer och mer in i sin roll som npf-förälder. lär sig mer och lär känna sitt barn mer. Alla barn går ju dessutom igenom olika stadier i sin utveckling som gör dem mer eller mindre benägna att falla tillbaka i sin autism om du förstår hur jag menar. Alltså om det är mycket runt omkring dem blir de "sämre". Självklart är det ´bra för alla med en vettig och balandserad kost, inte tal om den saken, men så vitt vi vet idag är ju autism i första hand ärftligt och hur ska man då kunna "bota" sina gener??? Nej, det finns säkert massor med saker som gemensamt kan förbättra livet, men någon mirakelkur??? Nej, inte en chans att jag tror på det.
...lika väl som att han kanse mer och mer uppfattar hur han är själv. Yttre omständigheter som många stora omställningar-
Sunt förnuft och intuition och ett stort hjärta kan man komma vldigt långt med, det är min övertygelse i detta fallet.

Oj så långt detta blev... ;)

Kram på dig Bellan och tonårshormonerna kan säkert påverka en hel massa nya saker

Mamma Z sa...

Läste boken "Äkta vara" och det var skrämmande vad tillsattser som vår mat innehåller. Vem vet hur sådant kan på verka tex adhd?? Sam kanske är extremt känslig för dessa onaturliga kemiska substanser.. vi har ingen aning hur de på verkar hjärnan.. det är som Lena säger..alla bäckar små.. Jag är mycket inne på hemlagat, ekologiskt, få halv/helfabrikat, kokar sylt och saft själv, bakar matbröd.. alla mår vi bra av riktig kost ju!!

Skall bli spännande att se vad forskarna kommer fram till om något årtionde..

Kram kram