måndag 11 oktober 2010

Stolt över sonen **** AS/ADHD

Eftermiddagen och kvällen igår (sönd) avlöpte lugnt och städat. Sonen var full av harmoni. Med risk för att bli tjatig så måste jag än en gång nämna att jag är väldigt glad för att korttids är ordnat så sonen mår hur bra som helst där. Det betyder så mycket att få hem en harmonisk kille.

Harmonin har fortsatt idag efter skolan. Han är lugn, glad och trevlig så jag passar väl på att njuta så länge det braiga humöret varar!

Av en händelse så ville han se kortfilmen av "I rymden finns inga känslor" som vi har inspelad. Han tycker den är rolig och skrattar ofta under filmens gång. De pratade om den filmen på "Efter tio" idag, som jag spelade in och såg i efterhand. Hela veckan kommer de att ha autism- Asperger- ADHD-tema. Måste slå ett slag för fredagsprogrammet, där bloggvännen mamma zoffe kommer att vara med. Hon ska bli intervjuad av Malou von Sivers om hur livet kan vara för en familj där det finns någon eller några av dessa diagnoser. Ska bli intressant att lyssna till.

Idag när jag läste i kontaktboken som följer med sonen mellan skolan och hemmet varje dag, så blev jag glad. I morgon ska det vara en annorlunda dag i skolan, men assistenten hade iaf planerat att sonen skulle vara med på det. Polis, brandkår, socialförvaltning m m ska komma på besök och det kommer att ta hela dagen. Men han hade själv sagt ifrån - tyckte det verkade för rörigt för honom! Fantastiskt vilket framsteg! Detta är ändå nåt som jag tror intresserar honom, men så strongt gjort att kunna säga ifrån. Man blir lite stolt. Som vuxen vore det ju väldigt bra om han kunde vara förutseende och inse vad som passar och inte passar för honom, då slipper han hamna i jobbiga situationer. Nu har de planerat om morgondagen så sonen och assistenten kommer att vara för sig själva och göra andra roliga saker i stället.

Inga kommentarer: