söndag 24 februari 2013

Svår utmaning

Som jag skrev sent i går kväll så händer det en hel del här, både bra och dåliga saker. En lång händelsekedja startade i fredags eftermiddag då jag pratade med en av personalen på skolan som bara ville informera om hur de tänker med nån social berättelse de gjort i ordning till Turbo. Ok, det lät ju jättebra tänkte jag.




I samband med detta fick jag en stark magkänsla att jag behövde prata med den psykolog (Lisa) de har som handledare, både på skolan och på korttids. En mycket duktig psykolog, den bästa vi har träffat iaf. När jag pratade med henne fick jag en bättre bild av problematiken och genast ringer det en klocka hos mig..... Detta beteende som Turbo nu har - absolut att det finns en underliggande orsak till det, det är inte bara en nyck som man behöver få bukt med! Den Turbo jag känner gör inte så här utan orsak! Jag nämnde min spontana tanke för Lisa under telefonsamtalet, men att veta VAD det är som orsakar det.... nä, det är inte lätt att veta.

I går morse låg jag och grubblade på vad som kan vara fel, jag var så övertygad om att det finns en orsak som man måste lösa, så försvinner nog beteendet. Jag låg och grubblade på hur jag skulle kunna börja nysta i det med Turbo. Men jag hade inte behövt grubbla så länge, för under ett utbrott i går morse så kom det en liten mening ur Turbo som gjorde att jag förstod lite var "skon klämmer". Jag ställde en följdfråga och fick fram en viktig mening till, ur honom.




Här blev läget lite akut så jag skickade ett mail till psykolog Lisa och hoppades hon skulle läsa det innan skolan börjar i morgon. Måste lösa det med Turbo innan dess annars skolvägrar han för detta blev riktigt jobbigt för honom... Det tog en timme, sen ringde Lisa upp mig! Wow! Precis vad som behövdes. Jag fick lite råd av henne om hur jag ska fortsätta. Idag ska jag sätta mig och ritprata lite med Turbo för det vore bra om jag fick fram några fler detaljer från Turbo om vad han hakat upp sig på.

Här ser vi återigen hur svår Turbo är att jobba med. Två av personalen har jobbat stadigt med honom 1,5 termin och en har jobbat ännu längre - ändå ringde inte samma klocka hos dem som det gjorde hos mig när jag fick scenariot klart för mig.
Nu hoppas jag iaf att det ska lösa sig i veckan som kommer så vi slipper en stor förändring på skolan. Det gäller bara att jag kan få Turbo med mig i ritpratet idag..... och att skolpersonalen når Turbo och löser resten.....




Tyvärr för er läsare, kan jag inte skriva ut i detalj vad det gäller - med hänsyn till både personal och Turbo. Men visst visar detta att detta med autism är svårt. Det gäller verkligen att lära känna varje individ, det går inte att läsa sig till hur man ska hantera personer med autism. Det hjälper inte heller alltid att ha egen erfarenhet (även om det är ett stort plus). Varje individ är unik och har sina egna behov. Sen tror jag att Turbo är extremt svår, han hakar lätt upp sig på en liten, liten detalj som knappt syns, men det blir enormt stort och svårt och jobbigt för honom och det påverkar hela hans vardag på ett negativt sätt. Det är sannerligen en svår utmaning att jobba med honom!

Det var en del av det som hänt under helgen. En del glada och positiva saker har också hänt, men det redogör jag för i morgon antagligen. Vi suger på den karamellen ett tag :)
Kram på er alla fina och goa läsare ♥

4 kommentarer:

kontaktpersonen sa...

Å hoppas allt löser sig för er. Din blogg är så värdefull. Ska inom en snar framtid börja som kontaktperson med autism. Och jag kan ju inte skriva mer än så med tanke på sekrets. Men min fråga till dig är.

Vad är det viktigaste jag ska tänka på?Rent generellt när det gäller att jobba med en brukare med autism. förstår om det är svårt att svara på när du inte har detaljer. men ja hoppas du kan det. för jag sitter och kliar mig i huvudet.
.

Har visserligen praktiserat jätte mycket med autister. men aldrig jobbat själv. så jag känner mig jätte osäker .

osäker för att vara för otydlig. för brukaren förstår ju allt jag säger. men hur gör jag för att det inte ska bli missförstånd?

kontaktpersonen sa...

oj ska vara åt en med

Nina sa...

Åh.. Jag förstår att du inte kan skriva ut allt.. Blev dock intresserad. För det är svårt! Och spännande! Problem - lösningar, det är svårt samtidigt som man får en enorm känsla när man hittar rätt. Hoppas det löser sig på bästa sätt! Lycka till!

Kram Nina!

Nina sa...

P.S. Stor eloge till psykologen!!!!! :) Sånt gör en lixom väldigt glad..
Kramen igen!