tisdag 25 december 2012

Skönt med skollov!

Oj, vad vi sover här! Och vänt på dygnet har vi gjort allihopa! Det blir inte lätt när man sen behöver vända tillbaka det, men det är väl så här det är hos de allra flesta antar jag.

Turbo sover verkligen många fler timmar nu när han får sömnhjälpmedel, mot vad han gjorde innan. Detta var nog helt rätt och riktigt att testa! Men vilket dåligt samvete man får nu när man har facit i handen. Vi skulle väl ha provat det här för länge sen.... Nu har Turbo gått länge med sömnproblem och inte fått något för det och till slut blev det ingången till en depression av det hela. Men hur ska man veta när man inte märker av honom på natten. Han har det i sig att när det är natt så ligger man i sängen, man går bara upp när man behöver gå på toa. Därför har vi inte sett hur mycket eller hur lite han sover. De här senaste dygnen har han säkert sovit 9-10 timmar varje natt, han var säkerligen helt slut.

Jag vet att jag tänkte för ca ett år sen att det slog om väldigt radikalt hos honom. Han har hela sitt liv sovit mer än genomsnittet för sin ålder, han har aldrig varit svår när det gäller sömnen. Men vi antog att det hade med puberteten att göra, att han kanske inte behövde mera sömn då. Nu förstår vi nog att detta var ett problem i stället för något helt naturligt förlopp.




Något tecken på depression över huvud taget märker vi inte alls av för tillfället. Men å andra sidan är det skollov och inga stora krav ställs på honom nu. Så om det är detta med sömnen som fått upp honom igen eller om det är skolrelaterat, det vet vi ju inte förrän skolan börjat igen. Tills dess håller vi nog på med sömnhjälpmedlet om inget annat inträffar.

För ett tag sen hade jag nästan bestämt mig för att använda den här ledigheten till att måla om i kök/matrum. Men jag backade på det när jag såg hur dåligt Turbo mådde. Detta blir ju också en förändring och det gillas inte. Jag har pratat med honom tidigare om att jag vill måla om, men han vill förstås ha det som det "alltid" har varit. Suck! Jag vill inte ha det så här längre! Och jag kommer att börja måla så sakteliga framöver, men inte just nu. Som ni förstår vill jag ha bort all denna furu som är så fruktansvärt ute och mer därtill. Jag vet precis hur jag vill ha det, kan se det framför ögonen....




Helst av allt skulle jag vilja blåsa ut hela köket och göra nytt. Både spis, kyl, frys, skåp och lådor skulle må bra av att bytas ut. Men vi drar på det. Ska man byta nu? Hur länge får det vara helt med tanke på utbrott? Om Turbo ändå måste flytta när gymnasiet börjar om 1,5 år (hemska tanke!) så är det ju smartast att vänta tills dess. Ska han inte flytta då (vilket vi hoppas på) så borde vi byta ut kökspartiet NU! Svårt, svårt..... Men hur fixar man en köksrenovering med tanke på Turbos diagnoser?? Snacka om att det blir förändring för honom!!!

Nu låter vi helgerna gå så får vi se sen!
Ha en kanonbra tisdagskväll oavsett om ni är lediga eller inte! Kramar om er alla som kikar in här ♥

2 kommentarer:

Nina sa...

Men såå skönt! Att han får sova ordentligt. Ja, hur ska man veta? Jag tycker ni var duktiga som hittade orsaken, för det är inte det lättaste! Och hoppas att det är "bara" det och får fortsätta lugnt även när skolan är igång igen..

Jag önskar er ett fortsatt skönt lov!
Kram Nina!

BeA@Ett ord... sa...

Skönt för T att få koppla av och ladda batterierna! Det är så behövligt för oss alla med riktig sömn!!!
Puss och kram heeela dan till Er alla!!!