tisdag 24 april 2012

Sveriges Rikes Lag!

Denna morgon BÖRJADE bra, men avlöpte väl inte riktigt lika bra mot slutet! Turbo var på gott humör och skojade redan när han reste sig upp ur sängen. Men sen hände nåt på vägen, någon liten mening jag sa några minuter innan taxin kom, tog snett. Han blev stressad och det fixar han inte. Usch vad svårt det där är. Inte färdigklädd och det rör sig om minuter innan han måste vara färdig och han håller på med annat och varken ser eller hör vad han måste göra. Ändå var jag lugn och försökte lugnt förklara att han måste nog försöka koncentrera sig på kläderna i stället. Det blev förstås ett utbrott av det hela och gråt m m. Och naturligtvis gick det inte att sätta honom i taxin. Så det blev till att säga till taxichauffören att han fick köra vidare utan Turbo. Tur att jag har bil hemma och kan köra honom när han lugnat sig.




Turbo lugnade sig så småningom och blev på bra humör igen. Oj, vad han började prata om en hel del saker. Bl a om vår sköldpadda som dog för några veckor sen och hur ensam den andra är som vi har kvar :(
Sen började han prata om lagar och kom in på Sveriges lagar. En massa frågor, t ex vilka lagar som skiljer i Sverige och Norge?? Och det kunde jag ju svara på... nä, tror inte det hörrni! Sen frågade han om det finns en bok med alla lagar... jodå, det finns det ju. Då tänkte jag att det kanske kunde vara kul för honom om vi köpte en sån som han kan bläddra i... Man har ju hört de som har tåg- och busstidtabellen som specialintresse, men lagboken kan ju också vara ett specialintresse... ;) Men jag tror inte det blir nåt sånt köp... eh.... hittade den på adlibris.com, och priset = 2254:-!!! För en bok! Hmm....




Drygt en timme för sent kom Turbo till skolan idag, men skönt när personalen förstår läget. "Stressa inte utan ta den tid ni behöver", sa de när jag meddelade läget på morgonen.
Jag läser i kontaktboken när Turbo kommer hem att de haft en helt fantastiskt bra dag. Nk hade haft hand om honom som vanligt och en annan lärare var där en stund också och ska slussas in hos Turbo sakta men säkert. Det hade fungerat utmärkt! En lugn och bra dag där de fått mycket gjort på lektionerna. MEN jag fattar inte!! Turbo visade tydligt att något inte var som det skulle när han kom hem. Utbrott direkt han kom in, arg som ett bi, hade sönder saker, sa elaka saker och röjde runt här hemma. Jag kastar iväg ett sms till läraren Nk och undrar lite försiktigt om han vet vad det beror på. Antagligen var det en mening han sa till Turbo innan han klev på taxin som Turbo inte kunde tyda på rätt sätt! Då slog det nog knut i huvudet på honom och allt blev bara kaos. Bra med förklaring iaf!




Jag och mannen fortsätter vår laddning inför mötet med skolchefen vi ska ha i morgon. Trodde att rektorn skulle vara med men fick nyss reda på att hon är på annat möte då. Men det kan bli bra så också.... Som sagt, vi laddar och läser på. Idag har jag fått ytterligare hjälp genom en grupp i ett forum på nätet där det finns en mycket kunnig kille som kan lagar och paragrafer inom skolvärlden. Guld värt med kunnigt folk! Jag har också hämtat lite skrivet material från Turbos förra skola som skötte om honom exemplariskt väl! Så nu har vi lite mer på fötterna och vi är laddade upp till tänderna!!! Fick telefonsamtal från rektorn nyss som känner blåslampan från oss, men det lyser igenom att hon inte förstår problematiken fullt ut och det drabbar Turbo....




Dagen är inte slut än, innan dagen är slut ska jag ha lyckats få in min kära son i duschen utan att huset rivs. Det är en labil dag och då ska man helst inte ställa för stora krav. Jag får känna mig för med långa känsliga känselspröt utdragna. Går det inte så får jag nog backa med duschkravet. Känner inte för fler utbrott idag.

KRAM ♥

4 kommentarer:

Mamma Z sa...

Tittar in med en stor lycka till spark därbak..men jag tror inte det lär behövas..Ni är så superduktiga och fixar detta..
Men sorgligt att vi föräldrar hela tiden måste ligga på skolan så att de gör rätt..

KRAMEN den stora

Annelie L sa...

Det känns som om du löst de problem som dök upp riktigt bra. Men jag förstår att ni är trötta efter en sån dag. Prova att titta på antikvariat eller på Bokbörsen på nätet, det går kanske att få tag i en lagbok som inte behöver kosta skjortan.
Lycka till nu med mötet i morgon, jag håller tummarna för att ni blir lysande på och att de tar er på allvar.
Massor av go kramar <3
Annelie

Linda sa...

Den boken är dyr! Hoppas mötet gick som ni önskade. Ha en fin torsdag!

bella sa...

Lagboken finns alltid i tre versioner. Den blåa är dyrats för den innehåller även ex. på rättsfall kopplade till lagarna. Den gröna är billigast och innehåller endast lagar, tror den kostar runt 400