tisdag 6 december 2011

Sagan slut.... + Japanresan dag 3

Nej, inte blev läget bättre när det gäller sonen idag på morgonen. Han svarade med ett "idiot" när jag väckte honom och förstod då vilket humör han vaknade på.... Bara att ta ett djupt andetag! Men morgonen blev inte vad jag tänkt mig, hade nämligen laddat med ett bättre morgonschema för att få ordentlig ordning på torpet. Vi hade ingen nytta alls av det schemat eftersom ingenting ville bli gjort. Ingen frukost, ingen tandborstning, han skulle inte åka med taxin m m. Han fick åka iväg tom i magen så jag skrev det i kontaktboken så de visste om att han behövde äta frukost där. Tur att den möjligheten finns. På nåt underligt sätt fick jag iväg honom med taxin iaf.....

Eftermiddagen här hemma har fortsatt i samma spår :( Saker går sönder och det är bäst att hålla sig ur vägen men ändå på nåt knepigt sätt försöka finnas till för honom. Den ekvationen går inte ihop men den måste det ändå....
På nåt sätt ska man väl straffas för att man varit borta från honom så pass länge. Men tur att det inte kom ut medans vi var bortresta så killarna fick ha det lugnt med honom iaf. Det är ju bättre att vi föräldrar får ta det sura och jobbiga.

Fick en kommentar igår från Lena angående hur bra vi har det med dessa fantastiska killar runt sonen. Hon tyckte det var som en saga.... Och visst är det det! Men även sagor har sitt slut..... Hela sagan tar inte slut för oss nu, men dock ett kapitel verkar det som :( Har nog nämnt det lite i förbifarten tidigare att en av korttidskillarna - E - kommer att sluta på korttids. Eller, han är åtminstone tjänstledig ett halvår för att prova på ett helt annat jobb. Från början var det tänkt att han skulle fortsätta med sonen på helgerna iaf, men det verkar också lite osäkert hur det blir med det efter nyår. Det finns inte ord för hur tråkigt det är när det blir personalbyte för sonen, speciellt när det fungerat så otroligt bra. Vi är naturligtvis väldigt glada för den tid som varit (drygt 1, 5 år blev det med E), men jag får väl mitt i alltihop försöka vara lite hoppfull. Det finns kanske något nytt i bakfickan hos korttidschefen, vi får se.... (måste försöka tänka positivt iaf).

Alltså lite surt just nu på olika plan, men det ska väl ge sig.....

################################################################################################################

Går över till Japanresan dag 3 i stället, det är lite trevligare kanske!
Fr o m dag tre börjar vi få vara med om fantastiska upplevelser. Observera att det helt och hållet är det japanska företaget som gjort i ordning programmet. Vi har egentligen ingen aning om i förväg vad vi ska få vara med om :) Dagarna är fullspäckade - vissa dagar har vi knappt kisspaus ;) Jag hade bestämt mig för att jag skulle släppa på mina hämningar lite och vara öppen och försöka våga prova på det som erbjöds.....

Men iaf... dag tre gick vi upp kl 6 och gjorde oss i ordning för att åka iväg till den största av fabrikerna vi skulle besöka. Där fick vi en lång presentation först:


Ser det inte sprudlande ut?? :)
Vi hade fått strikta klädkoder som vi skulle följa för att inte såra japanerna. När vi besökte fabrikerna var det slips och kavaj som gällde för männen. Vi andra fick räkna ut själva vad som matchade ;)

Längst där framme satt åtta höjdare inom företaget, här sitter bl a företagets president.


Efter en lång presentation och en genomgång blev vi bjudna på buffé på företaget.



Buffé är ganska vanligt i Japan och tur är väl det, då kan man plocka det man vill och inte enbart behöva äta sushi!


Efter måltiden blev det genomgång av fabriken hela eftermiddagen. Trötta i fötterna blev vi, för det var väldigt stort och vi hade en guide som var väldigt insatt och brann för sin sak ;) Man fick inte fota inne i fabriken där man tillverkar maskinerna, så tyvärr blir det inga kort därifrån.

Efter en lång dag bar det av tillbaka till hotellet med buss. Väl framme vid hotellet fick vi 15 min på oss innan vi skulle iväg med bussen igen! Vad hinner man på 15 minuter?? Duscha? Gå på toaletten? Vila? Ja, det var bara att välja vad man skulle prioritera - tror att de flesta valde att hinna gå på toa ;)

På bussen igen med andan i halsen... Nu bar det iväg till en våning där vi svenskar, tyskar och fransmän (= 55 pers) blev bjudna på en 8-rätters middag!! Så här såg menyn ut:



Allt förstod vi inte vad det var men vi åt först och frågade sen ;) Kan säga att det slank ner ett par tre grejer den kvällen som jag aldrig ätit innan! Till rätterna serverades flera olika drycker. Här är en bild på hur det vid ett tillfälle såg ut där jag satt:


Det är en bit in i middagen och vi har ätit en del rätter. Fem olika drycker har jag här framför mig, bl a sake som inte smakade så vidare gott.... Även kinesisk snaps syns där.....

Efterrätten var också något annorlunda. Det ingick något i den som de kallade Almond Jelly. Det är det vita som syns på bilden. Exakt vad det var kunde vi inte klura ut även om jag diskuterade det med japanen jag hade vid bordet.... Men det var rätt gott, faktiskt!




Det blev en lång men trevlig dag och kväll. Denna kvällen la jag mig halv ett för att hoppa upp ur sängen dagen efter kl 6 igen.... ingen rast och ingen vila här inte! Nästa dag visade sig innehålla helt underbara upplevelser....!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. hoppas eran son får lugn och ro i kroppen snart. inte kul att han inte mår bra och blir arg och sur.

ni var väl värda den här resan så fantastiska föräldrar som ni är

Nina sa...

Jösses, ni behövde väl semester en vecka till när ni kom hem...

8-rätters... det har jag aldrig ätit. Och jag gissar att man inte fick lämna för mycket heller?... Mätta sen då?!

Tur ni hann gå på toa nån dag iaf... ;)

Hoppas verkligen det löser sig med sonen... Ja, det gör det väl så småningom, men hoppas det inte blir en massa onödig oro på vägen.

Kram Nina!