fredag 9 december 2011

Jobbarfredag.... + Japankuriosa

Tack ni fina och goa som brydde er efter gårdagens inlägg där det som sagt blev lite streck i räkningen för sonen.... Stärkande att få lite peppning både här och där!
En av kommentarerna nämnde att man kunde ha ett mjukt rum eller liknande, där man bara har kanske en soffa och bara mjuka saker till sonen där man kan berätta om svåra saker för honom. Ja, kära läsare.... om ni visste hur många gånger vi sagt det här hemma att det skulle vara bra med ett rum som enbart är inrett med mjuka kuddar t ex. Men tyvärr är vi lite trångbodda så vi har inte ett rum över som vi kunde ha till sånt. Annars hade det varit idealiskt!

Det enda som jag tror skulle ha kunnat rädda situationen igår var om t ex korttidspersonalen T hade kommit i stället. Jag gick och funderade på om jag skulle ringa honom och fråga om han var ledig, men jag ringde aldrig. Han jobbar ju heltid på korttids och behöver vara ledig emellanåt han också, dessutom har han nästan fyra mil enkel resa till oss så jag tyckte det var lite onödigt att besvära.... Nu gick ju utbrottet över rätt så snart och blev lugnt igen, sen hade vi några mysiga timmar tillsammans iaf.




I morse var han på bra humör igen och skojade och skrattade. Hur han är på eftermiddagen nu, vet jag inte eftersom jag sitter kvar på jobbet. Mannen slutade vid lunch idag och är hemma med sonen som de brukar på fredagar. Idag har sonen haft ett besök hos skolsyster som håller lite koll på en del värden hos honom. Det är inget jag behöver vara med på utan det sköts tillsammans med assistenten på skolan. Sen hade de bad också idag så skoldagen har sett lite annorlunda ut. Jag hoppas ändå att sonen är lugn så vi kan få lite fredagsmys ikväll. Han har bestämt att han absolut vill se finalen i Idol så det kan ju bli trevligt.

Idag hinner jag inte med någon vidare rapport från Japanresan, men ska ändå ge er lite kuriosa därifrån :)
Det stora samtalsämnet som ständigt återkom bland oss svenskar var detta med toaletten! Den såg inte ut som en svensk toalett (nu menar jag inte den jag visade på bild igår). Så här såg den ut och när man kom in så fälldes locket upp automatiskt på en del av dem ;)



Dessutom var de extra sittvänliga eftersom de hade värme i sittringen! ;)  Vi upptäckte att japanerna var ett folk som var väldigt frusna av sig!

Här är displayen som satt på väggen med en massa "farliga" knappar på. Man kunde tydligen bli blöt både här och där om det ville sig illa ;)


Inte var det lätt att förstå sig på alla knappar, men som tur var satt det oftast bruksanvisning på väggen på de flesta toaletter. Bara att läsa innantill!


Nån extra lapp med instruktioner fanns också, så man var helt säker på att man använde toaletten rätt....


Det där med att japanerna verkar vara frusna av sig, fick vi bevis på när vi åkte buss varje dag. Fabriken som vi besökte hade två bussar till vårt förfogande som vi åkte runt i. Första dagen satt vi och svettades och ingen ville säga nåt. Men andra dagen stod vi inte ut så någon av oss svenskar bad dem sänka värmen. Då sänkte chauffören från 27 grader ner till 26 grader ;):):) Puh.... vi sa till igen att de fick nog dra ner ett antal grader till innan vi var nöjda ☺ De hade "bastu" på många ställen.....

Jaha, det blev lite Japan-kuriosa mitt i alltihop, men i morgon ska jag nog försöka få till en fortsättning på dag 5 som ligger och väntar....
Kram på er alla ♥

2 kommentarer:

Nina sa...

Hahaha, jösses! Det gäller att man kan Japanska eller Engelska då, om man ska kunna gå på toa... :P Jag ska kanske satsa på ett annat resmål... Men fryser man om fötterna så var kanske den varianten (att stå på ringen) inte så dum?! Frusen är ju jag så där passar det ju iaf.

Skönt att sonen blev stabil så pass fort igen, hoppas det håller i sig.

Ha en fin helg!
Kram Nina *längtar efter forts. på dag 5*

Mamma Z sa...

Jag håller med dig Nina..fryslort som en annan så kanske japan kan vara något :-)

Tycker du inte ändå Bellan att det varit lite utbrott för sonen med tanke på hur länge ni varit ifrån honom?
Då Sam hade det jättetufft tidigare med utbrott och jag visste iförväg "att nu kommer det att smälla utifrån det jag skall berätta" så körde jag ross Greenes pedagogik.
- Nu Sam skall jag berätta en sak för dig som jag vet kommer att bli jobbig att få höra och jag förstår dig om du blir arg..men nu är det såhär att.......
Fast det kanske ni allaredan har testat på sonen?
det var inte alltid som det fungerade, men oftast så..

Bamsekramen!!