måndag 5 december 2011

Hyfsat läge.... och Japanresan dag 1 - 2

Får väl säga att här är ett hyfsat läge, även om det är tendenser till smålabilt idag. Morgonen var lugn - fram tills tio minuter innan taxin skulle komma. Helt plötsligt kom sonen på att han missat sista badet för terminen och blev jätteledsen! Det kan han inte hantera utan det resulterade i flera ledsamheter. Det var med nöd och näppe han kom med taxin, men det gick. Han kändes lugn och fin fram tills han fick de där tankarna på badet. Jag är ganska förvånad över hur lugn han ändå är, med tanke på att vi varit borta mer än en vecka från honom! Tänk vad lite trygghet gör mycket!

I morse plockade han med sig några japanska saker och skulle ha i skolan. Bl a åkte nån av presenterna ner i ryggsäcken. När vi åkte till Japan så sa grabben: "köp något i Japan till mig!" Det visade sig inte bli så lätt (förklarar senare) men vi lyckades bl a ramla över en Tintin-bok på japanska. Lite kul grej tyckte jag.

I eftermiddag idag har han varit lite smålabil. Hoppas det är nåt tillfälligt bara och att det inte blir värre än så här. Han fick vara uppe lite längre med oss igår kväll och det kan ju vara det som spökar. De har också haft föräldrabesök på skolan idag och det har alltid varit en svår situation för honom. Nu är han så pass mycket enskilt i sitt egna rum så det påverkar inte honom under så värst lång stund i skolan. Men ändå är det nåt annorlunda för honom. Hoppas han får en god natts sömn så kanske det är bättre i morgon.....

################################################################################################################

Japanresan dag 1 och 2

Om jag nu skulle ta och försöka mig på att återge resan lite i taget här. Så jag börjar från dag 1 - lördagen. Hade packat färdigt dagen innan och vi behövde åka vid 9-tiden på morgonen. Skönt att inte behöva gå upp så jättetidigt. Jag hade som sagt planerat allt innan och oroat mig lite för hur det skulle gå här hemma.... men en liten detalj hade jag missat! Och det var hur jobbigt det skulle vara att lämna sina barn och åka till andra sidan jordklotet.... Kom nån liten tår där, men gjorde allt för att dölja det för yngste sonen....

Flög från Landvetter kl 13 och mellanlandade i Helsingfors. Där hade vi ett par timmars väntetid, trodde vi. Det hade blivit nåt fel på motorn på planet vi skulle vidare med så de var tvungna att byta motor innan vi fick lyfta. Och jag som är flygrädd... fel på motorn.... lugnande, eller hur?! Men på nåt sätt så hade jag ändå lyckats lämna mina nerver hemma och höll mig lugn. Drygt tre timmar försenade lyfte vi mot Nagoya i Japan. 20:00 lämnade vi Helsingfors och landade i Nagoya kl 3:30 svensk tid (11:30 japansk tid).

Dag 2 börjar alltså med att vi landar i Nagoya 11:30. Nu är vi ganska trötta eftersom vi varit vakna väldigt länge och sömnen på flyget inte varit speciellt bra. Vi blev hämtade med buss (är nu ett sällskap på 25 personer som inte känner varandra). Stannade till på ett hotell och åt lunch (buffé)

Lunchen smakade väldigt bra. Vad vi inte visste då var att vi skulle få buffé till lunch varje dag framöver :)
Efter lunchen bar det av in i smeten i Nagoya, en stad på ca 2 milj invånare. Närmare centrum låg vårt hotell - Hilton. Den här utsikten hade vi från hotellrummet:

Nu fick vi ca tre timmar fritt, men man var hur seg som helst. Jag la mig faktiskt att vila en timme, trots att alla sa att man inte skulle göra det. Men det var precis vad jag behövde. Sen gick vi ut en runda och fick lite luft. Kl 19:00 var det sen dags för en buffé på hotellet. Sen äntligen dags att hitta kudden och sova rätt gott.

Japp, det var två rätt "lugna" dagar, sen börjar äventyret..... fortsättning följer.....