torsdag 15 december 2011

Bänk och psykologer...... + Japan dag 7, del 2

Gårdagen var ju ingen riktig höjdare här hemma även om den hade kunnat vara mycket, mycket sämre också. Så i morse slog jag igång den där pedagogen i mig igen. Hade bestämt mig för att denna morgon skulle bli en BRA morgon! Och det blev den också med gemensamma ansträngningar från både min och sonens sida.... eller.... han hade nog en bra morgon helt enkelt ☺ Iväg till skolan med ett glatt humör. Lite förändringar på personalsidan under dagen idag, men det verkar som det har funkat rätt bra för sonen ändå.

Jag hade en hemmajobbardag idag, varvat med lite annat jag behövde få gjort här. Bl a så ville jag röja och få i ordning med den nya bänken jag var iväg till Jysk och köpte i tisdags. Och så här blev det:

Det har blivit en hel del spel till Wii genom åren och det har inte varit nån ordning alls på det där. Men den här lilla möbeln slukade mer än jag trodde så det blev ju riktigt bra struktur över det hela. *nöjd*

Under dagen ringde även psykologen på habiliteringen. Jag ringde hab igår i ett annat ärende men passade på att fråga vad som hänt med vårt inplanerade besök hos henne som vi inte fått nån tid till..... Därför ringde hon upp mig och bad om ursäkt för att hon glömt oss! Men nu tar vi nya tag.... Hon frågade vad som var viktigast för oss i nuläget. Som jag efterlyst under flera års tid så är det nån form av KBT när det gäller hans utbrott och utåtagerande. Eftersom jag vet att hon har specialutbildning inom området så har jag bestämt mig för att inte ge mig förrän det händer nåt på det planet - och det NU och inte sen! Hon la upp en plan och lovade att höra av sig när hon kommit en bit med det.... Nu vet jag ungefär hur lång tid det skulle kunna tänkas ta för henne så jag är beredd!

Nu över till Japan igen.

################################################################################################################

Japan-resan dag 7, del 2

Efter att ha ätit lunchbuffé - igen - åkte vi vidare för att besöka ytterligare ett tempelområde. Otroligt mycket folk och trängsel var det där.

Här kommer lite blandade bilder ifrån området. Härligt att se alla dessa vackra färger. Kan tänka mig att vår och höst är de vackraste årstiderna där.

En liten geischa stötte vi på där också. Vi hade blivit tillsagda att vi måste fråga först innan vi fotar dem, så det gjorde jag naturligtvis och det var inga problem att få ta en bild sen.

Tempelområdet låg väldigt högt så man såg stora delar av Kyoto därifrån.

Även detta området verkade vara ett vanligt utflyktsmål för klassresor.

Den här dagen blev vi guidade av en mycket duktig japansk kvinna.

Hon var oerhört påläst och väldigt duktig på engelska, faktiskt den duktigaste av de japaner vi varit berörda av under resan. Tyvärr hörde jag inte allt under denna genomgång eftersom jag ofta fastnade och fotade lite olika ställen och sen fick jag jaga ifatt dem.... Lyssna eller fota - bara att välja ☺

På seneftermiddagen bar det iväg till hotellet i Osaka där vi skulle ligga en natt. Osaka är en stad som har närmare 9 milj invånare så det var inget litet ställe vi skulle till. Utsikten från hotellrummet var enorm!

När vi anlänt till hotellet var kl 19 och vi hade fritt, kan ni tänka er! Ingen middag inplanerad denna kvällen så den fick vi fixa på egen hand. Wow, då kunde man gå ut och äta vad vi ville! Vi var ett gäng på åtta personer som drog iväg, vi ville ha RIKTIG mat nu. Så vår engelske gruppledare visade vägen till det vi ville ha ☺☺☺

Jag har nog aldrig kallat McDonald´s-mat för riktig mat nån gång, men här gjorde jag det. Vi var rörande överens om att det var sååå gott!! Och det var smaker vi kände igen!!
Sen tillbaka till hotellet och satte oss i baren en stund - sista natten med gänget.

Jag och mannen försökte desperat bli av med en del av våra yen som vi växlat till oss. Vi har ju inte öppnat plånboken speciellt många gånger sen vi åkte hemifrån. Därför tänkte vi att vi skulle bli av med några när vi tog en öl häruppe. Men inte då, när det var dags att betala så bjuder företaget på detta också! Tackar och bockar ☺!

Nu är det bara hemresedagen kvar. Men den kan jag också bjuda på några bilder ifrån sen. En av killarna i gänget fick ett alldeles speciellt minne den dagen från resan som jag faktiskt fotade!