onsdag 17 augusti 2011

Rapport inför skolstarten

Är lite trött här så det är nära att det inte blir nåt inlägg, men känner att jag ändå vill berätta lite hur läget är här nu i kväll.
Men jag ska börja med att förtydliga en sak från gårdagens inlägg. Nej Mamma Z, det är inte så att katterna vi har är av nån speciell sort som är extra lämpad för autistiska personer. Att Oswald behandlar sonen som han gör är nog en tillfällighet, det hade säkert en vanlig "bondkatt" också kunnat göra. Den här sorten är speciell på det viset att den anses vara allergivänlig. Man säger att ca 75% av alla kattallergiker tål den här rasen. Min son kan inte vara i ett hem med katt utan att nysa och klia sig i ögonen, men denna rasen har han inte känt något av! Ganska ofattbart att vi nu har två katter i vårt hem!



Idag har det varit lite ryckigt i schemat för sonen. Han har varit hemma hos assistenten N som de brukar på onsdagar, men jag fick hämta honom därifrån och köra honom och korttidspersonalen T till nya resursskolan för en timme mitt på dagen. Det var sista inkörningsbesöket innan starten av skolan i morgon. Sen körde jag tillbaka sonen till N och hämtade honom igen vid 17-tiden. Då ville han in och köpa godis - "bara för att det är sista sommarlovsdagen".  ☺ Vi gick in på affären och fixade det, men jag märkte att han var lite spänd.... I affären kom han på att han ville köpa nåt till skolstarten på bokhandeln så vi gjorde en tripp dit också. Men jag frågade honom på vägen dit om han verkligen skulle klara det också. Jodå, det skulle han. Och därinne var det beslutsångest som gällde.... tiden gick och jag kände att jag snart ville ut därifrån, lägga band på sig var det som gällde. Jag ville ju inte rå för att det kom ett utbrott ☺ Till slut började jag locka med att katterna saknade honom hemma och då blev det lite fart på honom. Han köpt iaf bl a ett stort sudd, redo för stora misstag....


På eftermiddagen hann jag också med ett besök på resursskolan. De hade fått fickschemat med posten idag som tur var, så jag fick det med mig hem. Så skönt, för sonen frågade efter det sen. Han behöver verkligen veta inför nästa dag vad som ska hända. Jag satt en stund nu ikväll och fixade lite bilder till schemat eftersom de inte fått nåt bildprogram än till skolan. Så nu känns det bra på schemafronten också.


Pratade med taxibolaget på eftermiddagen också. Det blir hämtning ungefär en halvtimme tidigare än vad det varit de andra skolåren hittills. Undrar om jag får upp en glad eller sur kille i morgon....?? Det tar säkert ett tag innan man får in de nya tidsrutinerna. Jag är iaf glad att jag kunde klippa grabben ikväll och få in honom i duschen sen - är riktigt nöjd faktiskt! Hade väntat mig att han skulle få nåt utbrott i kväll eftersom han kändes lite spänd på eftermiddagen och kvällen, men vi klarade oss utan det.
Nu väntar en spännande morgondag! Bäst att sova så man klarar den hyfsat bra. Sov gott ♥

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Bellan!
Är det Sibiriska katter du har? Jag har själv en underbar sådan hemma?
Kram
MizzLiz

Anonym sa...

Det skulle såklart vara ett utropstecken efter hemma, inte frågetecken...
MizzLiz