onsdag 5 januari 2011

Muffins á la Stevia **** AS/ADHD

Så var det detta med "andra bullar".... vad är nu det....? Ska försöka förklara.

Det har med min sons omåttliga sötbehov att göra. För nåt år sen hörde jag talas om något som kallas Stevia som kunde användas i stället för vanligt socker. Men det såldes inte i Sverige så det var inget jag fick tag på då. Nu äntligen råkade jag hitta en webbutik i Sverige som sålde det så då gjorde jag slag i saken och beställde hem en påse.

Stevia är alltså ett helt naturligt sötningsmedel, det har noll kalorier, noll kolhydrater och noll GI - det påverkar inte alls blodsockret. Man räknar med att det under året kommer att godkännas här i Sverige som livsmedel, 2008 godkändes det i USA. I Japan har det använts länge och fått stor utbredning. Förstår inte varför Sverige alltid ska vara så sent med sånt här.... 

Men iaf... jag testade detta och gjorde muffins. Jag kollade lite recept och bakade.... det blev INTE bra :(. Blev sååå besviken!

Förra veckan testade jag igen och laborerade lite med ett annat recept. Eftersom Stevia är så nytt i Sverige så finns det få eller inga recept att tillgå. Och faktiskt så blev det bra denna gången!! Men jag ville förbättra ytterligare och bakade muffins idag igen - perfekt!!

Så här gjorde jag: Jag tog ett vanligt muffinsrecept med kakao som smak. Skar ner på den normala strösockermängden från  2,5 dl till 3/4 dl. Sen tog jag 18 ml Stevia. Resten av receptet följde jag som vanligt. (Vetemjöl använder vi inte sen länge här hemma utan har bytt ut det mot dinkel som ska vara lite nyttigare.)

Visst ser det ut som vanliga muffins och de smakade riktigt bra. Nästa steg blir att ta bort strösockret helt. Jag gjorde det första gången då det inte alls blev bra, men det var nog annat som inte stämde också. Men går det inte att ta bort strösockret helt så har man ändå vunnit mycket på att dra ner sockermängden till 3/4 dl till 22 muffins. Jag känner mig nöjd så! Det är ju bra om man kan undvika dessa sockertoppar i blodsockret på sonen.

Så så var det med "andra bullar"! Någon som har erfarenhet??

Inga kommentarer: