torsdag 5 februari 2015

Lagar, paragrafer och bortglömt hab

Angående gårdagens korta inlägg, så ska jag lugna er med att det är inget allvarligt. Men ändå en orättvisekänsla jag får och tankar om det snurrar i skallen. Jag skulle bara behöva ventilera dem, så är de antagligen borta sen......

Idag har jag försökt lägga det åt sidan, har haft fullt upp med ett invecklat jobb, samtidigt som jag lusläste skollagen. Bra kombo, eller hur?!? Är rätt slut i huvet nu, faktiskt! Men lugn - det är inte för egen del jag läste lagen, utan det var ett försök till att hjälpa en mycket god, nära och kär vän här i bokstavslandet någon helt annanstans i Sverige. Intressant är det, även om det kan låta lite tråkigt med lagar och paragrafer. Men man påminns också om hur trist det är att inte skolan följer lagen på alla ställen i landet. Man ska inte behöva läsa på själv för att ens barn ska få det den har rätt till och som skolan är skyldig att ge.

Morr! En inkräktare där ute.....

Jag blev så inne i lagarna så jag glömde helt bort att ringa habiliteringen. Fick ett tips från assistansbolagets Berget om att prata igenom lite angående en smärre bostadsanpassning. Jag tror jag ska börja med att bolla tankarna där med en arbetsterapeut, så får vi se vart vi landar. De brukar kunna ha lite idéer. Jag ska återkomma om det sen, men det är ett steg i att försöka vänja Turbo vid att vi föräldrar ska kunna vara hemma under tiden vi har en assistent i huset. Vi skulle kunna ha mer tid med utomstående assistenter om vi bara kunde vara hemma samtidigt. Som det är nu får jag och mannen fly fältet så fort det kommer en assistent. Och hur kul är det?!? Det finns en hel del som behövs göras i ett hem/hushåll och det vore inte fel att kunna göra lite nytta här hemma medan någon annan assisterar Turbo. Fortsättning följer.....

Turbo har varit på korttids ett dygn nu och kom hem efter skolan i em. Lugn och fin och det känns bra just nu. Jag hoppas verkligen det kan fortsätta så. Jag har även lite frågetecken jag vill räta ut med honom också, men fick en del bra tips från vår fina assistent Timmy igår. Ska så fort som möjligt använda mig av hans idéer. Härligt när man får lite hjälp av andra på traven!

Godkvällskramen till den som vill ha! ♥

1 kommentar:

Nina sa...

Den bostadsanpassningen vill jag veta mer om :) Har ju samma bekymmer här.

Maila Autismföreningens jurist angående lagar och paragrafer. Hon är duktig. Hoppas det ordnar sig.

Kramar! (Två veckor kvar...:))