torsdag 28 november 2013

Pustar ut....

Det känns som vi kan pusta ut lite nu, iaf för tillfället. Fyra dagar har gått och Turbo mår bra, är lugn och cool. Idag var det premiär i skolan för assistent Nisses del att ensam ha ansvaret för Turbo. Han är ny i lokalerna och innan den här dagen var det ovant för Turbo att acceptera att även Nisse skulle jobba i skolan. Turbo är ju sån att är han van vid en person på ett viss ställe så blir det fel när personen kommer i ett annat sammanhang på ett annat ställe. När vi berättade för Turbo att Nisse skulle ta halva tiden i skolan så protesterade han - inte Nisse i skolan. Men han trivs jättebra med Nisse som assistent här hemma.

Men vi föräldrar gick på magkänslan och "visste" att han skulle bli nöjd bara han vande sig vid tanken och det väl kom igång. Ikväll kom en spontan mening från Turbo - han hade ångrat sig när det gällde att Nisse inte skulle vara i skolan! Härligt att det fungerade som vi trodde och att han är nöjd och belåten!




Även om Turbo var lugn och fin i eftermiddag och ikväll så triggade jag igång ett utbrott. Tyvärr! Synd att förstöra en fin dag med sånt. Men jag hade bestämt mig för att ta ett krig idag om det skulle behövas, jag tyckte det var nödvändigt. Just nu har vi väldiga problem med duscheriet och jag tänkte inte ge mig idag även om jag försökte ta det lite mjukt och vackert. Men Turbo är trött, det märks tydligt och då är det extra känsligt och det behövs inte så mycket innan han smäller av.

Men mellan varven hade vi det trevligt och mysigt också. Jag varvade med lite ritprat och till slut så förstod han att han gjorde bäst i att följa mina rutiner.





Vi får se hur länge det håller i sig, men vi behöver nog nöta med någon social berättelse eller liknande för att det ska sätta sig ordentligt. Som det nu varit en period, så räcker det inte med att ha "dusch" uppsatt på schemat för att det ska fungera. Det känns ändå ganska gott när man till slut når fram med hjälp av papper och penna och lite slarviga streckgubbar ;)

Nähä, dax att knyta ihop säcken och sova en stund. I morgon blir det nya utmaningar.
Kram på er ♥

3 kommentarer:

Nina sa...

Vad duktiga ni är! <3
Kram Nina!

Ann sa...

Det är skönt att de löst sig för er med Turbo,jag har följt er resa ibland och det blir en lättnad i mig också att det fungerar bra igen.Jag sitter själv med en dåligt fungerade skola och vet inte riktigt vart allt slutar.Ni är otroligt duktiga föräldrar och ni har en stor förmån att ha dessa assistenter som gör ett fantastiskt jobb med sonen er.Kram Ann.

Tina sa...

Känns skönt att läsa positiva saker som sker nu. Håller tummarna att det fortsätter. Ni är så bra i det ni gör för turbo , kramar