torsdag 24 oktober 2013

Tillfällig lösning.....

Nu tänker jag lägga bort den där oron jag haft i kroppen under en månads tid! Bort med den bara.... tänker inte gå runt varje dag och ha ont i magen längre. Nu har killarna Tom och Kent kommit igång och det har gått tre skoldagar med dem bredvid Turbo. Det är heeeeelt fantastiskt vilka underbara killar som stöttar upp i skolan nu!




Sen "den stora smällen" för drygt fyra veckor sen har man t ex inte kunnat genomföra en enda lektion med Turbo. Min oro har funnits varje dag hos mig, eftersom skoldagarna har kantats av en Turbo som inte mått bra i skolmiljön och därmed blev han ohanterlig för skolpersonalen. Jag var hela tiden orolig för att det skulle bli en ny "smäll". Det höll på att gå överstyr igen så jag och mannen beslutade till sist att hålla honom hemma från skolan några dagar tills Tom och Kent kom igång där. Tom började och gjorde sin första dag i tisdags. Fr o m då har man kunnat ha lektioner som det är tänkt!! Det ni!! Tre dagar med lektioner enligt schema!

Det behövdes alltså att killar som känner Turbo väl och vet hur han fungerar, kom och styrde upp saker och ting i skolan. I o m "den stora smällen" för fyra veckor sen, så fick lärarna svårt att styra upp det hela. De tappade helt enkelt greppet och visste nog inte riktigt hur de skulle agera. Och det är svårt om man inte känner Turbo på djupet - ordentligt på djupet. Att man inte känner honom så väl kan bero på många saker, t ex att man jobbat för kort tid (en av lärarna har endast jobbat denna terminen med Turbo), att man inte har fallenhet för detta, att man inte har erfarenhet, utbildning m m - ja, det kan finnas många orsaker.


Oswald i regnet


Jag behöver nog inte berätta hur glada vi är över denna hjälp som gått in i skolan nu för att få alla parter på rätt köl igen! Som det ser ut nu så har det verkligen gett effekt. Samtidigt så ser vi förstås att det i miljön som är störande för Turbo finns kvar fortfarande och det är naturligtvis inte bra. Men jag ska försöka koppla bort oron över det så länge Tom och Kent finns där så får vi se vad som händer. Lärarna hade iaf uttryckt sig idag om att det var sån otrolig skillnad på Turbo nu när han har sina trygghetskillar omkring sig! Härligt!




Här ska jag nog förtydliga mig lite angående den här anordningen med killarna. Detta är en tillfällig lösning och inget permanent. Rektorn har tagit till det i ren panik, tror jag. Tom är utlånad från korttids och jobbar egentligen heltid där. Men eftersom de är villiga att samarbeta för att få Turbo i rätt riktning igen så har hans chef gått med på att låna ut Tom. Detta är beslutat till att gälla sammanlagt tre skolveckor (det kommer ett lov emellan också). Hur rektorn resonerar om fortsättningen på skolan för Turbos del har vi ingen aning om i nuläget. Och där finns en stor oro för oss naturligtvis..... Men som sagt, bort med den oron nu för stunden iaf...

Kent har jobbat i skolan idag och det har varit lugnt. Sen fortsatte han att assistera här hemma några timmar också. Glada miner hela långa dagen igenom och vi njuter tillfälligt av stunden.

Kram på er finaste läsare ♥

1 kommentar:

Nina sa...

Jag är ju inte tillräckligt insatt, så jag har egentligen inga åsikter... Men tankar dyker ju upp. Det känns som det finns två alternativ här?

Antingen ändrar dom på miljön i skolan omgående! (Jag tror jag vet vad det handlar om och isf ser jag inget stort problem med att lösa det, om dom vill att det ska funka...)

Eller så söker ni assistans i skolan _nu_ så Turbo får stöd att klara den där miljön, om den inte går att ändra?!!

Hursomhelst, killarna och ni är hans räddning. Styrkekramar!
Nina